Molové Blues – Cmi podmaz pre cvičenie improvizácie
Dnes som pre vás pripravil takú špecialitku a síce podmazový podklad pre molové blues, kde si môžeme postupne skúšať a rozoberať použitie nejakých stupníc a prstokladových „schém“.
Nastavte si parametre prehrávania v Soundcloude: https://mojagitara.com/audio/
Sled akordov: 4/4-tkt / Ami5b / stopka /
/ : / Cmi9 / Cmi9 / Fmi9 / Fmi9 / Cmi9 / Cmi9 / Fmi9 / Fmi9 / C#7 / G7 / Cmi9 / Cmi9 / : /
/ Cmi9 / Fmi9 / G7 / Cmi9 / Cmi9 / F7 / Cmi7 / Cmi7 /
Na začiatok pre improvizáciu (alebo cielene vytvorené sólo, môžeme použiť ako najjednoduchšiu možnosť stupnicu C bluesovú pentatoniku, ktorá má tóny: c – es – f – g – b. Alebo jej sestričku bluesovú hexatoniku: c – es – f – ges – g – b. Na hmatníku to vyskúšajte napr zatiaľ v tejto zóne (8 – 11 poloha):
Hmatníková schéma pre použitie C bluesovej hexatoniky (1 – 24 pražec gitary) v molovom blues od C s témy. V tejto schéme je v podstate zahrnutá už aj bluesová pentatonika, kedže bluesová hexatonika má navyše interval zmenšenej kvinty (5b).:
Rozloženie tónov (v ponímaní ako intervalov vzhľadom k základnému tónu vo vyššie uvedenom obrázku) krásne opticky vidíte podľa farieb a tradične: červená = PRIMA (základný ton), tmavo-modrá je tercia, bledo-modrá je kvarta, zelená je kvinta a žltá je septima. Pozor ale na ich ďalšie rozlíšenie (malé – veľké, čisté – zmenšené – zväčšené).
V nižšie uvedených akordových schémach vidíte použité akordy v beglaide (rytmickom sprievode): Tónika = Cmi9, Subdominanta = Fmi9, Dominanta = G7, mimotonálny septakord na prime = Cis7, Alternatívny subdominantný akord = F7, zmenšený kvintakord na VI. stupni = Ami5b:
Tónika = Cmi9,
Subdominanta = Fmi9
Dominanta = G7
mimotonálny septakord na prime = Cis7
Alternatívny subdominantný akord = F7
zmenšený kvintakord na VI. stupni = Ami5b
Molové Blues – Cmi – len podmaz, audio súbor v mp3 formáte:
Ďalej je možné využiť niektorú s osemtónových bluesových stupníc: Osemtónové stupnice – Oktatoniky