Porovnanie bluesových 8-tónových stupníc
Podľa počtu a rozmiestnenia blue tónov môže mať rôzny tvar (intervalové usporiadanie). V podstate môžu byť tri takéto stupnice. Porovnajme intervalové vzdialenosti a celkovú stavbu týchto stupníc a pre lepšie zapamätanie porovnajme aj ich stupnicové vzorce:
stupne stupnice: I. II. III. IV. V. VI. VII. VIII.
Typ A: 1 – 2 – 3b – 3 – 4 – 5 – 6 – 7b**(blue tóny 3b, 7b)
Typ B: 1 – 2 – 3b – 3 – 4 – 5b – 5 – 7b*(blue tóny 3b, 5b, 7b) a nemá sextu.
Typ C: 1 – 3b – 3 – 4 – 5b – 5 – 6 – 7b (blue tóny 3b, 5b, 7b) a nemá sekundu.
*
Porovnajme teraz všetky tri stupnice na hmatníku gitary od základného tónu „C
* * *
stupnica_A-blues-8tonova_typA (1 – 2 – 3b – 3 – 4 – 5 – 6 – 7b)
Bluesová osemtonová stupnica – Typ A
*
* * *
stupnica_A-blues-8tonova_typB (1 – 2 – 3b – 3 – 4 – 5b – 5 – 7b)
Stupnice – Bluesová osemtonová stupnica – Typ B
*
* * *
stupnica_A-blues-8tonova_typC (1 – 3b – 3 – 4 – 5b – 5 – 6 – 7b)
Bluesová osemtonová stupnica – Typ C
*
* * *
Porovnajme teraz všetky tri stupnice na hmatníku gitary od základného tónu „A„
stupnica_C-blues-8tonova_typA (1 – 2 – 3b – 3 – 4 – 5 – 6 – 7b)
stupnica_C-blues-8tonova_typB (1 – 2 – 3b – 3 – 4 – 5b – 5 – 7b)
stupnica_C-blues-8tonova_typC (1 – 3b – 3 – 4 – 5b – 5 – 6 – 7b)
U gitaristov sa v praktických sólach často vyskytuje „mix“ týchto troch typov stupníc. Je to dosť aj o skúsenosti a praxi a aj intuícii (ak je praxe dosť). Tieto stupnice sú veľmi obľúbeným a vyhľadávaným materiálom pri stavbe najmä bluesových a rockových motívov a fráz.
*