| |

Rytmické cvičenie – valčík1 – striedanie základných akordov

V tomto cvičení si podrobnejšie vysvetlíme postup, ako cvičiť a v budúcnosti bude toto slúžiť, ako vzor ostatným cvičeniam takéhoto zamerania. V prvom rade treba hneď povedať, že toto cvičenie je zamerané pre začiatočníkov, ktorí síce už ako tak vedia chytať akordové hmaty uvedené v cvičení (farebný obrázok nižšie), ale nemajú prax v rýchlom prehadzovaní týchto akordov v príslušnom rytme piesne.

V tomto cvičení použijeme rytmus „Valčík – varianta1“ (kliknutím na link si ho môžete pozrieť, resp. zopakovať – pripomenúť). V pravom hornom indexe vidíte prstoklad k jednotlivým akordom, pričom 0 = hrá prázdna struna, 1 = chytáme ukazovákom, 2 = chytáme prostredníkom, 3 = chytáme prstenníkom a 4 = chytáme malíčkom dohmatovej ruky. Základné tóny v jednotlivých akordoch sú zobrazené červenou farbou, tercie modrou a kvinty zelenou farbou. Poznámka: Ako vidíte pri akorde D dur sa nehrá na strune basové E (krížik na obrázku pri akorde D).

*

Kadencia_Gdur_zakl-akordy_prstoklady

*

Dôležité je sledovať smer brnkania v rytme. Tieto znaky vidíte medzi notovou osnovou a TABom, prináležia každej príslušnej rytmickej hodnote noty (nôt) a znamenajú toto:

Smer brnkania

Dole nižšie na obrázku vidíte zobrazené tri varianty jednoduchého cvičenia troch základných akordov (kadenciu) v tónine G dur (Kadencia G dur sa skladá z akordov: G dur = tónika = základný akord, C = Subdominanta, D dur = dominanta). Opakovacie znamienko vás odkazuje na to, že celé cvičenie sa opakuje. Pod notovým a TAB záznamom si môžete prehrať v audio súboroch všetky tri varianty tohto cvičenia, prípadne to s príslušným audiom hrať a cvičiť.

Vo variante A – 3/4 valčík1 ide o to že každý akordy sa použije 4-krát, tj. trvá 4 takty (každý takt je v notovej a TAB osnove oddelený zvislou čiarou. teda: 4 takty G dur, potom 4 takty C dur a potom 4 takty D dur. A celý záznam sa znovu opakuje.

Vo variante B – 3/4 valčík1 to trošku sťažíme, hráme každý akord už len 2 takty, tj. použije sa 2x, teda: 2 takty G dur, potom 2 takty C dur a potom 2 takty D dur. A celý záznam sa znovu opakuje.

Vo variante C – 3/4 valčík1 hráme každý akord už len 1 takt, tj. použije sa 1x, teda: 1 takt G dur, potom 1 takt C dur a potom 21 takty D dur. Keďže sa to v zázname opakuje sled akordov G-C-D ešte 1x priamo v notách – je tam 6 taktov 3 x 2 takty:

3/4: / G / C / D // G / C / D /, tak tam opakovacie znamienko nie je.

Po zvládnutí tohto cvičenia si môžete vytvoriť svičenie svoje, kde obmeníte sled akordov – ich striedanie, napr za G dur nepôjde C dur ale D dur, proste vyskúšate to, aby ste zvládali striedať každý akord s každým v tomto cvičení.

*

*

Audio záznam Varianta 1a:

Audio záznam Varianta 1b:

Audio záznam Varianta 1c:

*

Ďalšie informácie a tipy, ako sa učiť akordy (ich hmaty v praxi), aby to bolo efektívne nájdete tu:

Niekoľko-tipov-ako-postupovať/

*

V ďalšom bude pre vás dôležité cvičiť (hmaty a ich striedanie) aj iné akordy v rámci svojej príbuznosti, stačí, keď si vytvoríte obdobné príklady, ako je vyššie uvedené. Pozrite sa na nižšie uvedené témy a cvičte vzájomné striedanie akordov v rámci jednotlivých tónin (akordy – akordové hmaty zoradené v kadenciách v riadkoch):

*

Akordové-kadencie-po-kvintách-nahor-v-diatonickej-dur

Cvičte najskôr striedanie (každý s každým akordom) v rámci vodorovného riadku (konkrétna tónina), napr. hneˇprvý riadok: C – F – G – G7 – Ami. Akordy C, F a G tvoria c tónine C dur základnú kadenciu ( C = tónika, F = subdominanta a G = dominanta). Dominantu môžete nahradiť „dominantným septakordom,“, čo je v tomto prípade „G7“ a často sa používa aj „paralelný mol“ (na tóniku), čo je v tomto prípade „Ami“. Na začiatku príslušného riadku je označenie počtu krížikov resp. béčiek v danej konkrétnej tónine (predznamenanie), v tomto príklade je to „0“ krížikov.

*

Akordové-kadencie-po-kvartách-nahor-v-diatonickej-dur

*

Akordové-molové-kadencie-po-kvintách-križikové

Pri molovej stupnici je riadok usporiadaný trochu inak ako pri durovej stupnici. Vysvetlíme si to hneď na prvom riadku: Akordy Ami, Dmi a Emi tvoria kadenciu v tónine A mol (eiolska = diatonická molová stupnica). Keďže ale v praxi sa veľmi časti využíva aj harmonická molová stupnica (kde je durová dominanta – v tomto prípade „E7„), je v tabuľke uvedený aj tento akord. C = C dur akord, ktorý je paralelný na tóniku Ami. Preto cvičte striedanie akordov Ami, Dmi, C, navzájom s použitým Emi, ale potom aj s použitím E7. Skúšajte ich striedať a učiť sa ich hrať každý s každým.

*

Akordové-molové-kadencie-po-kvartach-béckove

Len pripomínam, že tu platí všetko to, čo som písal vyššie pri akordových molových kadenciách po kvintách nahor, čiže používanie ako diatonickej mol, tak aj harmonickej molovej stupnice.

*

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.