Vokálny dvojhlasný kontrapunkt 2:1
Začátek věty
větu zahajujeme stejným způsobem jako v kontrapunktu 1:1
navíc můžeme začít po pomlce (1/2 hodnoty cantu firmu – jen v dokonalých konsonancích)
Průběh věty
kontrapunkt postupuje ve čtvrťových hodnotách proti půlovým hodnotám cantu firmu
souzvuky a vztahy souzvuků na těžkých dobách splňují stejná pravidla jako v kontrapunktu 1:1
na lehkých dobách kontrapunkt postupuje: a) do konsonantního intervalu
b) jako disonující průchodný tón (jen stupňovitě)
c) jako disonující spodní střídavý tón
volný nástup disonantních intervalů na lehké době je zakázán
interval 1 (unisono) se v průběhu věty může užívat pouze na lehkých dobách
Poznámka:
při postupu kontrapunktu ve čtvrťových hodnotách dbáme na správné vedení hlasu (jen stupňovitě nebo krokem, vzestupné tercie užíváme však jen lehkých dobách)
při postupu kontrapunktu v celých či půlových hodnotách užíváme na všech dobách jen konsonance!
Pohyb hlasů
stejně jako v kontrapuktu 1:1
veškeré nepřípustné postupy nesmějí vzniknout mezi: a) dvěma sousedními těžkými dobami
b) lehkou a následující těžkou dobou
paralelní nebo skryté 5 či 8 mezi lehkými dobami sousedních taktů nejsou závadné
skryté 5 nebo 8 mezi těžkými dobami zmírníme odskočením kontrapunktu nad nebo pod prázdný interval, čímž vznikne protipohyb alespoň mezi lehkou a těžkou dobou
Závěr věty
předposlední souzvuk je vždy tvořen oběma převodními tóny v intervalu 3 nebo 6
poslední souzvuk je vždy 1 nebo 8 (v postupu 3 1 nebo 6 8)
k závěrečné 8 nebo 1 postupujeme: a) v poměru 2:1
b) v poměru 1:1 (zpomalíme pohyb v kontrapunktu)
c) synkopicky – připraveným disonantním průtahem k citlivému tónu (postup 7 6 8 nebo 2 3 1)
Poznámka: ve frygickém modu lze použít průtah v závěru jen tehdy, pokud je citlivý tón v cantu firmu.
Ottava a quinta battuta
do prázdných intervalů 5 a 8 postupujeme vždy tak, aby vrchní hlas postupoval stupňovitě
postup opačný, kdy vrchní tón kvinty nebo oktávy nastupuje skokem a spodní tón stupňovitě (tzv. quinta nebo ottava battuta), je nevhodný