| |

Vokálny dvojhlasný kontrapunkt 1:1

Rozdělení intervalů:

konsonance prázdné (dokonalé, absolutní) – 1, 5, 8 (pouze čisté)

plné (nedokonalé) – 3, 6, 10 (velké i malé)

disonance všechny ostatní intervaly – 2, 4, 7, 9 + zvětšené a zmenšené intervaly

Začátek věty

  • větu zahájíme T (výjimečně též D)

  • začínáme vždy dokonalými konsonancemi (1, 5 nebo 8)

  • ve spodním hlase pak pouze 1 nebo 8

Průběh věty

  • oba hlasy (cantus firmus i kontrapunkt) postupují ve stejných notových hodnotách, zpravidla v celých nebo půlových

  • kontrapunkt tvoříme nad nebo pod cantem firmem

  • užíváme pouze konsonantní intervaly (3, 5, 6, 8, výjimečně 10)

  • upřednostňujeme plné intervaly (3, 6)

  • interval 1 (unisono) v průběhu věty není povolen (pouze na začátku a na konci věty)

Pohyb hlasů

  • hlasy vedeme nejlépe v protipohybu

  • paralelní (nebo antiparalelní) 1, 5 a 8 jsou zakázány

  • jsou zakázány skryté 5 a 8, tj.:

  • prázdné konsonance (1, 5, 8) nastupují i rozvádějí se pouze protipohybem, v nestejném kontrapunktu pak také stranným pohybem

  • intervaly 3 a 6 můžeme vést i v paralelním pohybu (nejvýše však 3 – 4 za sebou)

  • zakázány jsou skočné 3 a 6 (tj. postupující kvartovým nebo větším skokem)

  • jsou zakázány chromatické postupy (např. h – b, c – cis apod.) a příčnost (tj. chromatický postup rozdělený do 2 hlasů)

  • melodický pohyb kontrapunktu musí splňovat stejná pravidla jako pohyb cantu firmu

Vzdálenosti mezi hlasy

  • nejvýše 8, výjimečně i 10 (ihned se však vracíme do vzdálenosti 8 nebo menší)

  • vzájemné křížení hlasů je povoleno a doporučeno – umožňuje lepší vedení melodie,

Závěr věty

  • předposlední souzvuk je tvořen oběma převodními tóny (celotónovým převodním tónem a citlivým tónem) v intervalu 3 nebo 6

  • poslední souzvuk je vždy 1 nebo 8 (při postupu 3 1 nebo 6 8)

  • citlivý tón je zpravidla v kontrapunktu (pouze ve frygickém modu je v c. f. – opačně umístěný citlivý tón)

  • k převodním tónům postupujeme pouze stupňovitě (postup o zv. 2 je zakázán – v modu aiolském proto zvyšujeme také tón VI. stupně) nebo terciovým krokem shora

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *