|

Opis a konštrukcia akustickej gitary

Gitara ako najrozšírenejší strunový nástroj obsahuje štandardne šesť strún, ktorými sú od najhrubšej struny tak ako znejú: E – A – d – g – h – e1. V notovej osnove zapisujeme tóny gitary v husľovom kľúči o oktávu vyššie než v skutočnosti znejú. Preto gitaru zaraďujeme medzi tzv. transponujúce nástroje. Akustická gitara sa skladá z troch základných častí: telo, krk a hlava. Ostatné funkčné prvky sú rozmiestnené na uvedených základných častiach.

*
Inštruktážne video k téme: „Opis a konštrukcia akustickej gitary“
*

*

Telo nástroja – korpus

Telo nástroja sa skladá z hornej – vrchnej a spodnej – dolnej dosky. Po stranách spája dosky tvarovaný luby. Na hornej doske je kruhový rezonančný otvor a pod ním plastový kryt ako ochrana dosky pred odieraním pri hre trsátkom. V zadnej časti hornej dosky je umiestnená drevená kobylka a strunník (sedlo) z umelej hmoty. Vzadu na lube (na boku gitary) býva niekedy osadený kolík na upínanie remeňa, tzv. „hruška„. Telo nástroja je zhotovené z preglejky (lacnejšie gitary) alebo pri drahších nástrojoch z masívneho dreva. Častá býva tiež kombinácia týchto konštrukčných materiálov. Telo môže byť lakované (lesklé alebo matné) alebo farbené a je vo vnútri vystužené rebrami. Počet rebier býva rôzny a závisí od typu a značky gitary.

Krk nástroja

Kolík na pripnutie remeňa môže byť umiestnený tiež na kopyte krku. Kopyto krku tvorí hrubšia spodná časť krku pri korpuse. Samotný krk nástroja tvorí spodná (oblá) časť, kde opierame dlaň prípadne palec ľavej ruky. Krk ohraničuje zhora nultý pražec, ktorý sa nazýva sedlo alebo aj sedlový pražec a zdola päta krku. Pätou krku nazývame miesto, plochu na kopyte krku, ktoré je priamo pripojené ku korpusu – telu gitary. Dôležitou súčasťou pre nastavenie správneho napnutia, či prehnutia krku je torzná tyč – výstuha, ktorá býva zabudovaná vo vnútri krku. Táto prechádza jeho stredom pod hmatníkom. Výstuhu s možnosťou jej doťahovania alebo uvoľňovania obsahujú akustické gitary typu jumbo a gibson a iba málo modelov klasickej španielky. Pnutie (predpätie) krku sa nastavuje imbusovým kľúčom. Šesťhranný imbusový kľúč sa zasúva do matice – hlavice výstuhy, ktorá ústi na hlave (pod hmatníkom za nultým pražcom). Niekedy sa nachádza matica výstuhy na opačnej strane krku. Vtedy sa imbusový kľúč zasúva do matice cez rezonančný otvor. Správne nastavenie (pnutie hmatníka) sa dosiahne vtedy, keď sa hmatník a struny nachádzajú vzájomne v približne rovnobežnej polohe. Rovnobežnosť strún a krku môžete skontrolovať pohľadom odzadu nástroja tak, že za kobylkou sledujete hranu hmatníka a smer strún k sedlovému pražcu. Iná možnosť kontroly je, že dohmatnete prstom ľavej ruky najhrubšiu strunu (E) pred prvým pražcom a súčasne (prstom pravej ruky) pred posledným pražcom. V strede krku by sa struna nemala opierať o hmatník a zároveň by nemala byť jej vzdialenosť od hmatníka väčšia ako 1 – 2 mm. Nesprávne nastavené pnutie krku je schématicky zobrazené na nasledujúcich obrázkoch:

Ak si kupujete gitaru vybavenú maticou na nastavenie pnutia krku, mali by ste dostať k nástroju aj príslušný imbusový kľúč. Akustické jumbo používa väčšinou 5 mm kľúč, ale občasne sa môže vyskytnúť aj iný rozmer. Vrchnú časť krku tvorí hmatník, na ktorý hmatmi (prítlakom) prstov ľavej ruky a brnkaním prstami pravej ruky alebo brnkátkom tvoríme tony rôznej výšky (táto orientácia rúk pri hre na gitaru platí pre pravákov, pre ľavákov je to opačne).

V hmatníku sú zalisované kovové pražce, ktoré oddeľujú od seba jednotlivé polohy nazývané aj pozície. Vzdialenosť medzi dvomi susediacimi pražcami tvorí poltón (1/2 tón). V mieste päty krku samotný hmatník nekončí, ale pokračuje nad vrchnou doskou tela smerom k rezonančnému otvoru. Výška strún nad hmatníkom (ich optimálne nastavenie) je vo veľkej miere vecou individuálneho vkusu každého hráča. Vo všeobecnosti sa však dá povedať, že struny položené príliš vysoko zhoršujú dohmat, techniku hry a ladenie. Struny položené príliš nízko zasa spôsobujú nepríjemné drnčanie strún o pražce. Najmä v prípade lacnejších nástrojov je potrebné často pri nastavovaní zvoliť rozumný kompromis.

Hlava nástroja

Hlava nástroja je spojená s krkom v mieste sedlového (nultého) pražca. Sedlo býva najčastejšie z plastu so zárezmi pre jednotlivé struny. Struny sa na hlave upínajú, naťahujú a ladia prostredníctvom ladiacej mechaniky. Ladiaca mechanika sa skladá zo šiestich napínacích kolíkov (pri šesťstrunových gitarách) a ozubených prevodov. Ladiaca mechanika je na gitarách typu španielka zložená z dvoch častí pre trojice strún E – A – d (basové struny) a g – h – e1 (melodické – tenké struny) umiestnené po bokoch hlavy. Na gitarách typu jumbo sú jednotlivé ladiace segmenty umiestnené po stranách tiež v trojiciach, ale jednotlivo. Ladiaca mechanika je z kovových materiálov, ktoré sú poniklované alebo pozlatené. Pri španielskej gitare ide o kombináciu umelej hmoty a kovu. Hlava nástroja môže mať rôzny tvar, podľa typu akustickej gitary a návrhu výrobcu.

*

Vo všeobecnosti rozoznávame podľa konštrukcie viac typov akustických gitár. medzi nimi sú aj klasická gitara, tzv. španielka, akustická gitara typu jumbo, resp. dreadnought a akustická gitara gibsonka atď...

*

Porovnanie klasickej a flamengo gitary

*

https://mojagitara.com/historia-gitary/

https://mojagitara.com/klasicka-spanielka/

https://mojagitara.com/akusticka-gitara-dreadnought/

https://mojagitara.com/akusticke-jumbo/

https://mojagitara.com/akusticka-folkova-gitara/

https://mojagitara.com/akusticka-gibsonka/

https://mojagitara.com/12-strunova-gitara/

https://mojagitara.com/elektro-akusticka-gitara/

https://mojagitara.com/gitara-typu-ovation/

https://mojagitara.com/havajske-gitary-lap-steel-pedalovelapsteel/

https://mojagitara.com/dobro/

https://mojagitara.com/elektricka-gitara/

*

Podobné články

One Comment

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *