|

Sprievodca kurzom pre začiatočníkov

Tento kurz slúži ako sprievodca pre gitaristov – úplných začiatočníkov. Postupujte podľa poradia, ako je napísaný. Nezabudnite, že celý tento komplex lekcií si bude vyžadovať dlhšie obdobie a vašu pevnú vôlu. Takže vám všetkým držím palce, veľa úspechov. 🙂

Ak ste ešte gitaru nekúpili a chcete si ju kúpiť, doporučujem prečítať si lekciu „Kupujeme gitaru“ kliknutím na nižší link. Okrem toho vám nástroj (po vzájomnej konzultácii cez skype alebo mail či telefón) viem pomôcť nielen vybrať ale aj v rámci jeho možností nastaviť a zriadiť pre správne a pohodlne hranie.

*

Ak nástroj už máte, aj tak doporučujem prečítať si lekciu pre budúcu správnu voľbu, ak o ňu nemáte záujem, prejdite na nasledujúcu lekciu o ošetrení a údržbe gitary, kde sa dočítate základné a všeobecne platné pravidlá k tomu, aby vám nástroj vydržal čo najdlhšie.

*

Je dobré poznať základné časti svojho nástroja a orientovať sa na ňom. Túto lekciu určite na začiatku nevynechajte! Nikde neponáhľajte a na svoju prípravu venujte dostatok času.

*

Ak už poznáte základné časti gitary, je dobré zvládnuť aj základy nastavenia funkčných prvkov a častí na gitare alebo pri niektorých veciach aspoň vedieť ako na to a mať o to predstavu. To sa dozviete pozretím nasledujúcej lekcie.

*

Treba začať poznávať hmatník a a začína samotná príprava, ktorej je treba venovať zvýšenú pozornosť. Bude to na začiatku ťažké a bude treba z vašej strany trpezlivosť, pevnú vôľu, cieľavedomosť a venovať dostatok času a prejsť na ďalšiu lekciu až po úplnom pochopení lekcie aktuálnej.

*

Treba vyskúšať a učiť sa naladiť gitaru. A ide do tuhého! Prvýkrát budete konfrontovaný s tým, aká dávka talentu, resp. nadania vám bola prisúdená do vienka. Ale nevzdávajte to, veľa sa dá vytrénovať cvikom, cieľavedomosťou, poctivým cvičením a tréningom napríklad aj sluchu.

Pri ladení ste sa naučili aké struny gitara používa. V rámci dostupnej literatúry by vás na začiatku mohlo mýliť rôzne označovanie druhej najtenšej melodickej struny. V Európe je to označenie“ h„, no angličania a američania ju označujú „b„. Bližšie informácie prečo je tomu tak nájdete v téme „Vývoj moderného notopisu„. Na gitare používame rôzne typy a tvrdosti strún, čomu je venovaná nasledovná lekcia.

*

Predchádzajúcou lekciou ste získali aspoň trochu obraz o typoch a hrúbkach strún. Možno zanedlho budete potrebovať vedieť aj správny postup ako ich vymeniť. K tomu vám pomôže táto lekcia, aj keď doporučujem prvú výmenu realizovať zo skúsenejším hráčom.

*

Zvládnutím doterajších lekcií ste si vytvorili predpoklad pre dobrý praktický štart do prvých základných cvičení na gitare. Predtým si prosím ale dobre prečítajte a zapamätajte základné pravidlá pri hre na gitaru, všeobecné tézy platné univerzálne, k čomu slúži aktuálna lekcia. Určite poctivo kontrolujte, či uvedené pravidlá aj používate v praxi. Ideálne je v tomto prípade (ako aj pri ostatných nasledujúcich lekciách) ak budete osobne vedený skúsenejším hráčom so správnymi návykmi.

*

 Táto kapitola je nesmierne dôležitá a častokrát podceňovaná! Treba ju cvičiť poctivo, venovať jej dostatok času, najskôr hrať pomalšie, neponáhľať sa. Snažiť sa držať rovnaké tempo a až po zvládnutí cvičenia tempo mierne zrýchliť. Ale pozor, opäť dať pozor aby ste hrali v rovnakom tempe aj keď celkove trochu rýchlejšie. Stále majte na pamäti, či dodržujete základné pravidlá pre ľavú a pravú ruku.

*

Jednotlivé cvičenia cvičte v poradí, ako to je tu doporučené:

https://mojagitara.com/category/gitarova-skola/zaciname-s-gitarou/zakladne-cvicenia/

*

Najskôr určite cvičte cvičenia pre pravú = brnkaciu ruku:

https://mojagitara.com/zakladne-cvicenia-pre-pravu-ruku/

*

Po zvládnutí cvičení pre pravú ruku prejdite na cvičenia ľavej (dohmatovej) ruky s tým že cvičte tieto cvičenia v poradí: CV-ĽR-01, CV-ĽR-02, CV-ĽR-03, CV-ĽR-04 – zatiaľ vynechajte – cvičte ho až po cvičení 07!

https://mojagitara.com/zakladne-cvicenia-pre-lavu-ruku-lr-popis/

https://mojagitara.com/zakladne-cvicenia-1-az-4-pre-lavu-ruku/

*

Potom pokračujte v cvičeniach s kombináciami prstov v poradí: CV-ĽR-05, CV-ĽR-06, CV-ĽR-07:

https://mojagitara.com/zakladne-cvicenie-lr-5-10-popis/

https://mojagitara.com/zakladne-cvicenie-lr5/

https://mojagitara.com/zakladne-cvicenia-lr6/

https://mojagitara.com/zakladne-cvicenie-lr7/

*

Potom skúste precvičiť aj malíček za pomoci CV-ĽR-04 a CV-ĽR-08

https://mojagitara.com/zakladne-cvicenie-lr8/

https://mojagitara.com/zakladne-cvicenie-lr10/

A tieto cvičenia zapájajú už všetky prsty ľavej ruky: CV-ĽR-11CV-ĽR-12, CV-ĽR-013, CV-ĽR14, CV-ĽR15

https://mojagitara.com/zakladne-cviceniae-lr11/

https://mojagitara.com/zakladne-cvicenie-lr12/

https://mojagitara.com/zakladne-cvicenie-lr13/

https://mojagitara.com/zakladne-cvicenie-lr14/

https://mojagitara.com/zakladne-cvicenie-lr15/

Cvičenia 11 – 15 v spoločnom videu:

https://mojagitara.com/zakladne-cvicenia-11-15-spolocne-video/

Cvičenie 16 – horizontálny pohyb:

https://mojagitara.com/zakladne-cvicenie-lr16-horizontalny-pohyb/

*

Po ich zvládnutí môžete vyskúšať a pozrieť aj sekciu „Základné techniky“ – tu stačí zvládnuť a pochopiť uvedené základné príklady pre techniky sklz, príklep a uvoľnenie.

*

Ostatné lekcie v sekcii gitarové techniky by som považoval už za krok ďalej do náplne kurzu „pokračujeme„, kde si tieto techniky podrobnejšie popíšeme a rozvedieme.

Naučte sa základné akordové hmaty a čo sú to akordy:

https://mojagitara.com/akordy/

https://mojagitara.com/kvintakordy-trojzvuky/

https://mojagitara.com/zakladne-akordy/

Hlavné harmonizačné funkcie – kadencia:

https://mojagitara.com/kadencia-hlavne-harmonizacne-funkcie/

https://mojagitara.com/zakladne-kadencie-na-gitare/

V rámci tohto úvodného kurzu pre začiatočníkov si nacvičte prvé jednoduché rytmy pri použití jednoduchého akordu Emi (E mol), kde strunu „A“ stláčate ukazovákom ľavej ruky a strunu „d“ prostredníkom ľavej ruky pri použití základných pravidiel pre hru na gitare. Tento akord môžete cvičiť aj s prostredníkom a prstenníkom ľavej ruky. Opäť držte rovnaké tempo (rytmus) a počítajte si doby.

*
Ak ste zvládli vyššie uvedené lekcie, môžete pokročiť do výukového kurzu „pokračujeme„, ktorý bude predmetom niektorého z mojich ďalších workshopov 🙂 .

*

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.