| |

Vokálny dvojhlasný kontrapunkt 3:1

  • platí podobná stejná pravidla jako v kontrapunktu 1:1, uvádím proto pouze rozdíly

Začátek věty

  • větu zahajujeme stejným způsobem jako v kontrapunktu 1:1

  • navíc můžeme začít po 1 pomlce (1/3 hodnoty cantu firmu – jen v dokonalých konsonancích)

Průběh věty

  • kontrapunkt postupuje ve čtvrťových hodnotách proti tečkovaným půlovým nebo v půlových hodnotách proti tečkovaným celým hodnotám v cantu firmu

  • na všech dobách užíváme pouze konsonantní intervaly (disonantní průchody a střídavé tóny nejsou povoleny)

  • interval 1 (unisono) se v průběhu věty může užívat pouze na lehkých dobách

Pohyb hlasů

  • veškeré nepovolené postupy nesmějí vzniknout mezi: a) dvěma sousedními těžkými dobami

b) 2. dobou a následující těžkou dobou

c) 3. dobou a následující těžkou dobou

Závěr

  • k závěrečné 8 nebo 1 postupujeme: a) v poměru 3:1

b) v poměru 1:1 (zpomalíme pohyb v kontrapunktu)

  • synkopické zakončení s průtahem v kontrapunktu 3:1 nelze použít (všechny intervaly jsou konsonantní)

Poznámka: kontrapunkt v poměru 3:1 se vyskytuje jen zřídka – podmínka konsonancí na všech dobách značně omezuje možnosti melodického vedení hlasů. Častěji se proto setkáme s kontrapunktem 6:1, kde na lichých dobách užíváme konsonance, zatímco sudé doby mohou být melodicky oživeny i disonantními průchody a střídavými tóny.

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *