|

Workshop – pohyb jedinej noty a vytvoríš nový akord

V tomto článku vám uvediem niekoľko príkladov ako jednoducho vytvoriť nový (iný) akord. Vždy sa pohybuje len jedna nota, aby sa dosiahol plynulý prechod medzi akordmi.


 

Prvá séria akordov – príkladov je tvorená na strunách A – d – g – h. Okrajové struny E – e1 sa na tvorbe akordov nezúčastňujú. (Cmi7 – C7 – Cmaj7 – C#7/5b – C#dim7)

Na obrázku nižšie je akordy Cmi7. Tón Eb je jeho tercia. (1 = Prima – základný tón, 3b = malá tercia, 5 = čistá kvinta, 7b = malá septima).

Cmi7

Červená šípka v Cmi7 (od tónu Eb) – obr. vyššie, ukazuje pohyb tónu o 1/2-tón vyššie na E, čím vznikne akord C7 – obrázok nižšie. Ostatné tóny sa nemenia. (C7: 1 = Prima – základný tón, 3 = veľká tercia, 5 = čistá kvinta, 7b = malá septima).

C7

Sme v akorde C7. Červená šípka od tónu Hb (b) malá septima, ukazuje pohyb tónu o 1/2-tón vyššie na H (veľká septima), čím vznikne akord Cmaj7 (obrázok nižšie). Ostatné tóny sa nemenia.

Cmaj7

Sme v akorde Cmaj7: 1 = Prima – základný tón, 3 = veľká tercia, 5 = čistá kvinta, 7 = veľká septima.

Červená šípka od tónu C (na obrázku vyššie) ukazuje pohyb tónu o 1/2-tón vyššie na C#, čím vznikne akord C#7/5b (obrázok nižšie). Ostatné tóny sa nemenia. (C#7/5b: 1 = Prima – základný tón, 3b = malá tercia, 5b = zmenšená kvinta, 7b = malá septima).

C#7/5b

Sme v akorde C#7/5b. Červená šípka od tónu H (veľká septima) ukazuje pohyb tónu o 1/2-tón nižšie na Hb (B), čím vznikne akord C#dim7 (obrázok nižšie). Ostatné tóny sa nemenia.

C#dim7

Cdim7: 1 = Prima – základný tón, 3b = malá tercia, 5b = zmenšená kvinta, 7bb = zmenšená septima.


 

Druhá séria akordov – príkladov

Druhá séria prikladov predstavuje akordy C9 – C7sus2 – Cmi7 – Cmi6 – C6.

Dominantný nonový akord C9 = c – e – b – d – (g), (na obrázku nižšie), ak jeho terciu „E“ posunieme o 3 poltóny vyššie na „G“ vznikne akord C7sus2.

C9

Septakord C7sus2 = c – g – b – d (nižšie na obrázku). Ak posunieme jeho sekundu (D) o 1/2-tón vyššie dostaneme septakord Cmi7.

C7/2sus

Septakord Cmi7 = c – g – b – es (nižšie na obrázku). Ak posunieme jeho septimu (Hb = B) o 1/2-tón nižšie dostaneme sextakord Cmi6.

Cmi7

Sextakord Cmi6 = c – g – a – es (nižšie na obrázku). Ak posunieme jeho terciu (Eb) o 1/2-tón vyššie dostaneme sextakord C6.

Cmi6

Sextakord C6 = c – g – a – e (nižšie na obrázku).

C6

Odvodzovať to môžete aj opačne.


 

Tretia séria akordov – príkladov

Tretia séria prikladov predstavuje akordy C7 – C9b – C9 – C9+ a Cmi7.

C7

Posunutím tónu „C“ o poltón hore na strune „H“ dostaneme nonový akord C9b:

C9b

Posunutím tónu „Db“ o poltón hore na strune „H“ dostaneme nonový akord C9:

C9

Posunutím tónu „D“ o poltón hore na strune „H“ dostaneme nonový akord C9+:

C9+

Posunutím tónu „E“ o poltón dole na strune „D“ dostaneme septakord Cmi7:

Cmi7

 

 

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *