Harmonická mol a cigánska dur španielska – cvičenia
V tomto príspevku si ukážeme niekoľko cvičení s použitím Harmonickej mol a cigánskej dur španielskej. Na obrázku nižšie môžete vidieť fyzické rozloženie tónov, s ktorými budeme pracovať (horný ľavý index označuje interval v stupnicki „Harmonická mol“):
Obrázok vyššie predstavuje v podstate takú „rifovú zónu„, ktorú by sme mohli využiť napr. pri improvizácii v D harmonickej mol a jej paralelnou A ciganskou dur španielskou. Vysvetlíme si ich paralelnosť ja keď tu nájdete detailný článok k ich paralelnosti: (Hb = B)
Harmonická mol od „D“: D – E – F – G – A – B – C# / d – e – f – g – a – b – c# /
D harmonická mol cez 1 oktávu nahor aj nadol:
D harmonická mol cez 2 oktávy nahor aj nadol:
lomítka oddeľujú jednotlivé oktávy stupnice).
Označme si zhrubnutím písmom a čevenou farbou paralelnú A cigánsku dur španielsku:
D – E – F – G – A – B – C# / d – e – f – g – a – b – c# /
A cigánska dur španielska cez 1 oktávu nahor aj nadol:
V tmavom poli vidíte tóny A ciganskej dur španielskej:
„D“ harmonická mol a „A“ cigánska dur španielska sú paralelné stupnice 🙂
Cvičenia
Cvičenie 1a
Striedavé (alternatívne) brnkanie v osminových dobách:
v tempe 60 bmp:
v tempe 100 bmp:
Prstoklad ľavej ruky: A: 1 – 2 – 3 * D: 1 – 2 – 3 * G: 1 – 2 / G: 4 – 2 – 1 * D: 3 – 2 – 1 * A: 3 – 2 /
môže sa opakovať x-krát!
Poznámka: hviezdička oddeľuje struny a lomítko takty)
Cvičenie 1b
Striedavé (alternatívne) brnkanie v šestnástinových dobách:
v tempe 60 bmp:
v tempe 100 bmp:
prstoklad je rovnaký ako v cv1a:
Prstoklad ľavej ruky: A: 1 – 2 – 3 * D: 1 – 2 – 3 * G: 1 – 2 / G: 4 – 2 – 1 * D: 3 – 2 – 1 * A: 3 – 2 /
môže sa opakovať x-krát!
Na článku sa pracuje 🙂