|

Bluesová hexatonika – odvodenie a cvičenia

Vznikne, ak k bluesovej pentatonike pridáme ďalší „blue tónzmenšenú kvintu (5b):

Bluesova pentatonika od „a“: „a – c – d – e – g“ (dva blue tóny 3b, 7b), pridáme zmenšenú kvintu (5b, tón es): „a – c – d – es – e – g“

A máme bluesovú hexatoniku s intervalovým vzorcom:  1 – 3b – 4 – 5b – 5 – 7b (tri blue tóny: 3b, 5b, 7b).

Bluesová hexatonika je vlastne bluesová pentatonika s ďalším pridaným tónom na piatom stupni 5b = zmenšená kvinta.

*

Bluesová hexatonika – polohy na hmatníku

*
Bluesová hextatonika – niekoľko cvičení

*

Bluesová pentatonika a hexatonika

*

Na obrázku nižšie je zobrazená bluesová pentatonika (všetky tóny okrem priehľadného „Eb“). Ale tam tiež vidíte aj hexatoniku odA“ ak si ten „Eb“ tón k tomu pridáte.

Na obrázku nižšie „A“ Bluesova hexatonika na hmatníku gitary – Môžete použiť ako tónový materiál pre improvizáciu do molových tónin (v tomto prípade do A mol, napr. pre horizontálne hranie cez akordy Ami – Dmi – Emi), alebo pri hre durových kvintakordov v durových tóninách (v tomto prípade do A dur s akordami A – D – E), alebo pre blues hru pri hre s dominantnými septakordami: A7 – D7 – E7.

V rámci zonácie na hmatníku gitary by sme mohli rozoznávať 4 polohy ako rifové zóny pre túto stupnicu na hmatníku gitary po 12.pražec:

1.poloha:

2. poloha:

3. poloha (najtypickejšia):

4. poloha:

*

Šesťtónové stupnice – hexatoniky:
*

prirodzená hexatonika

celotónová

dípaka

svirága

*

Similar Posts

One Comment

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *