Celotónová stupnica
Typickým javom v tejto stupnici je, že susedné tóny sú od seba vzdialené vždy o celý tón. Stupnica zložená z celých tónov sa nazýva celotónová stupnica. Rozsah oktávy vyplní šiestimi celotónovými krokmi (má o jeden tón menej ako diatonické stupnice). Ak celotónové vzdialenosti presne zachováme, nedosiahneme oktávu:
Pravopis celotónovej stupnice sa preto upravuje tak, že sa 2 alebo 3 tóny enharmonicky zmenia. Celotónová stupnica sa potom napíše:
*
Whole tone scale (flat) enlarged view of the fingerboard with Anglo-American markings
Whole tone scale (sharp) enlarged view of the fingerboard with Anglo-American markings
Pre prax s toho vyplýva jednoznačný záver – existujú len dva výškové varianty tejto stupnice, ostatné sú v podstate s nimi zhodné:
1. výšková varianta: c – d – e – fis – as – b (b = Hes = Hb)
2. výšková varianta: des – es – f – g – heses – ces1 (heses = /výškovo/ a)
V druhom variante „heses“ znie ako „a“ (enharmonická zámena). Intervalový vzorec tejto stupnice by sa mohol zapísať aj takto: 1 – 2 – 3 -4# – 6b – 7b.
Celotonova hexatonika – rozlozenie tonov na hmatniku 1. az 15. poloha – farebné intervaly (#8)
Celotonova hexatonika – rozlozenie tonov na hmatniku 1. az 15. poloha – červená základný tón (#158)
*
Ak by sme pokračovali a odvodili túto stupnicu od tónu „d„, boli by tóny tejto stupnice rovnaké ako vo variante 1. iba základný tón by bol iný: d – e – fis – as – b – c1, ďalší posun o tón: e – fis – as – b – c1 – d1 atď… Prstoklady tejto stupnice môžu byť rôzne. Základný tvar v tomto prípade stráca zmysel, nakoľko sú len dva výškové varianty a v ostatných výškach sa tóny opakujú.
2 Comments