Dvojitý prevratný kontrapunkt v oktáve
kontrapunkt, v němž se dají hlasy vzájemně převrátit (přeložit např. o oktávu) se nazývá převratný kontrapunkt
podle počtu hlasů, které se dají převrátit rozlišujeme převratný kontrapunkt dvojitý, trojitý nebo čtyřnásobný
podle intervalu, v němž hlasy převracíme rozeznáváme kontrapunkt převratný v oktávě, decimě a duodecimě
přeložením obou hlasů se nesmí změnit vzájemný vztah konsonancí a disonancí!
Převratný kontrapunkt v oktávě lze schematicky znázornit tabulkou:
tabuľka
1 2 3 4
8 7 6 5 součet je vždy 9
prázdné
konsonance
disonance na kvintu pohlížíme
jako na disonanci
plné konsonance
konsonantnost i disonantnost všech intervalů se v převratu téměř nemění, až na konsonantní kvintu, která se převratem mění na disonantní kvartu a obráceně
dvojhlas tedy začínáme i uzavíráme pouze primou nebo oktávou
vzdálenost mezi oběma hlasy nemá přesáhnout oktávu – v převratu tak nedojde ke křížení hlasů
v převratném kontrapunktu nazýváme cantus firmus subjekt, kontrapunkt kontrasubjekt a přenesený hlas se jmenuje transpozice.
Dvojitý kontrapunkt v decimě
disonance
1 2 3 4 5
10 9 8 7 6 součet je vždy 11
konsonance
1 3 5
10 8 6 konsonance plné se převracejí v konsonance prázdné a naopak.
Proto:
neužíváme paralelní 3, 6, 10, vznikají z nich paralelní 8, 5, 1
rovnoměrně střídáme plné konsonance s prázdnými
preferujeme protipohyb nebo stranný pohyb
aby nevznikly zjevné nebo skryté přízvučné a následné 1, 5 a 8, neužíváme na příslušných dobách ani 10, 6 a 3
2 4
9 7 disonance se převracejí v disonance, proto se lze řídit pravidly dvojhlasého
hlasová vzdálenost mezi subjektem a kontrasubjektem nemá přesáhnout decimu, aby při transpozicích nedocházelo ke křížení hlasů
chceme-li se křížení hlasů vyhnout, přeložíme kontrasubjekt nebo subjekt o decimu + oktávu
transpozice subjektu se nazývá evoluce
Dvojitý kontrapunkt v duodecimě
disonance
1 2 3 4 5 6
12 11 10 9 8 7 součet je vždy 13
konsonance
1 5
12 8 prázdné konsonance se převracejí v prázdné konsonance, proto je užíváme
v souladu s pravidly dvojhlasého kontrapunktu jen ve stranném pohybu a protipohybu
3
plné konsonance se převracejí v plné konsonance, proto mohou postupovat libovolně
2 4 6
11 9 7 disonance se převracejí v disonance. Pouze konsonantní sexta se
převrací v disonantní septimu a obráceně. Proto považujeme sextu za disonanci. Opět se řídíme pravidly dvojhlasého kontrapunktu pro užívání disonancí (na nepřízvučných dobách průchody nebo střídavé tóny, na přízvučných dobách připravené disonantní průtahy).
Hlasová vzdálenost mezi subjektem a kontrasubjektem nemá přesáhnout duodecimu, aby při transpozicích nedocházelo ke křížení hlasů. Chceme-li se křížení hlasů vyhnout, přeložíme kontrasubjekt nebo subjekt o duodecimu + oktávu.
Evoluce se musí vždy (transpozice jen někdy) dodatečně upravit posuvkami, neboť její původní tónina se kvintovou transpozicí mění.