|

Harmonická mol a cigánska dur španielska – cvičenia

V tomto príspevku si ukážeme niekoľko cvičení s použitím Harmonickej mol a cigánskej dur španielskej. Na obrázku nižšie môžete vidieť fyzické rozloženie tónov, s ktorými budeme pracovať (horný ľavý index označuje interval v stupnicki „Harmonická mol“):

Obrázok vyššie predstavuje v podstate takú „rifovú zónu„, ktorú by sme mohli využiť napr. pri improvizácii v D harmonickej mol a jej paralelnou A ciganskou dur španielskou. Vysvetlíme si ich paralelnosť ja keď tu nájdete detailný článok k ich paralelnosti: (Hb = B)

Harmonická mol od „D“:  D – E – F – G – A – B – C# / d – e – f – g – a – b – c# /

D harmonická mol cez 1 oktávu nahor aj nadol:

D harmonická mol cez 2 oktávy nahor aj nadol:

lomítka oddeľujú jednotlivé oktávy stupnice).

Označme si zhrubnutím písmom a čevenou farbou paralelnú A cigánsku dur španielsku:

D – E – F – G – A – B – C# / d – e – f – g – a – b – c# /

A cigánska dur španielska cez 1 oktávu nahor aj nadol:

V tmavom poli vidíte tóny A ciganskej dur španielskej:

„D“ harmonická mol a „A“ cigánska dur španielska sú paralelné stupnice 🙂


 

Cvičenia

Cvičenie 1a

Striedavé (alternatívne) brnkanie v osminových dobách:

v tempe 60 bmp:

v tempe 100 bmp:

 

Prstoklad ľavej ruky: A: 1 – 2 – 3 * D: 1 – 2 – 3 * G: 1 – 2 / G: 4 – 2 – 1 * D: 3 – 2 – 1 * A: 3 – 2 /

môže sa opakovať x-krát!

Poznámka: hviezdička oddeľuje struny a lomítko takty)

Cvičenie 1b

Striedavé (alternatívne) brnkanie v šestnástinových dobách:

v tempe 60 bmp:

 

v tempe 100 bmp:

 

prstoklad je rovnaký ako v cv1a:

Prstoklad ľavej ruky: A: 1 – 2 – 3 * D: 1 – 2 – 3 * G: 1 – 2 / G: 4 – 2 – 1 * D: 3 – 2 – 1 * A: 3 – 2 /

môže sa opakovať x-krát!


Na článku sa pracuje 🙂

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *