Progresie základných tónov
Keďže gitara je harmonický nástroj, môžeme v rozmedzí jej tónového rozsahu aplikovať pomerne bohatú harmóniu. Avšak, na dosiahnutie pestrosti a aj hladkosti harmónie musíme dbať na správne vedenie jednotlivých hlasov jednotlivých tónov akordov a ich spájaním so susediacimi akordmi. V procese spájania akordov pracujeme s vedím jednotlivých tónov z východiskového akordu do akordu nasledujúceho (1).
Na udržanie pestrosti týchto spojov je najdôležitejšie vedenie spodného hlasu – basu, a vrchnného hlasu – sopránu (2). Basový tón akordu totiž nieje vždy základným tónom akordu. V base sa na dosiahnutie hladkosti melódie veľmi často používajú tercie, kvinty a septimy, pričom základný tón akordu sa može vyskytovať v iných hlasoch, napríklad v sopráne. V Hamónií – štrukturálnych funkciách sa preto budeme zaoberať progresiami základných tónov. V nasledujúcich príkladoch si všimnime, že základný tón akordu nieje vždy jeho basovým tónom.
Existujú tri druhy progresie základných tónov:
*
1. Stúpajúce progresie
a) Kvarta nahor, totožná s kvintou nadol: Základný tón sa stáva kvintou nasledujúceho akordu.
Stúpajúca progresia – kvarta nahor ( = kvinta nadol) (#250)
b) Tercia nadol, totožná so sextou nahor: Základný tón sa stáva terciou nasledujúceho akordu.
Stúpajúca progresia – tercia nadol (#251)
2. Klesajúce progresie
a) Kvarta nadol, totožná s kvintou nahor. Kvinta sa stáva základným tónom nasledujúceho akordu.
Klesajúca progresia – kvarta nadol – porovnavány sled aktuálneho akordu a nasledujúceho – viď noty vyššie:
b) Tercia nahor, totožná so sextou nadol: Tercia sa stáva základným tónom nasledujúceho akordu.
Klesajúca progresia – tercia nahor – porovnávany sled aktuálneho akordu a nasledujúceho – viď noty vyššie:
3. Maximálne progresie
Nemajú žiadne spoločné tóny, môžu však vznikať tzv. klamné progresie (hlavne ak používame alterované akordy 3/ atď.)
a) O stupeň vyššie: