Transpozícia otvoreného kvintakordu C dur
HMAT C dur (durový kvintakord) 3 rôzne hmaty
Na obrázku vidíte okrem vyobrazenia stupnice C dur v základnej polohe v jednej oktáve aj tri rôzne základné (možné) hmaty, ako chytiť kvintakordy C dur v základnej polohe (s využitím znenia niektorých prázdnych strún) na hmatníku.
Hmat-1 používame ako základ pre transpozíciu do vyšších polôh, tj. pre tvorbu tzv. transponovaných hmatov (základný hmat je presunutý do vyšších polôh), čo dáva základ pre tvorbu – odvodenie ďalších akordov. Tercia „E“ sa v akorde nachádza až 3x.
Hmat-2 je najtypickejší hmat, kde je zdvojený základný tón „C“ a tiež tercia „E“ a aj kvinta „G“. Tento akord znie pekne vyvážene. Vyskúšajte si ho!
Hmat-3 je ďalšou variantou, kde je zdvojený základný tón „C“ aj kvinta „G“ (ale na inom mieste). Tercia „E“ sa v aktuálnom hmate nachádza tiež 2x. Súznenie medzi tónom „E“ na basovej strune „E“ a tónom „C“ na strune „A“ (malá sexta) neznie celkom dobre. A práve preto sa basová struna „E“ v takomto hmate častokrát nehrá. Vyskúšajte si to!
C dur – hmat2 noty + foto
*
Odvodenie od základnej – otvorenej formy (hmat-1) C dur (#255)
Transpozícia C dur otvoreného kvintakordu do vyšších polôh:
Transpozícia otvoreného C dur
*
Vo videu o C durovom kvintakorde ste sa mohli zoznámiť so základnými otvorenými hmatmi tohto typu kvintakordu. Vyskúšajte si ho transponovať a odvodiť si z neho nové akordy pomocou „chromatickej rady„, ktorú by ste už z mojej školy mali poznať, ktorí nie, nájde to tu:
*
One Comment