Cantus firmus – pravidlá tvorby melódie
Základní melodie neimitační polyfonie se nazývá cantus firmus – c.f. (stálý, pevný zpěv). Cantem firmem bývá nejčastěji citace chorální melodie. Ostatním melodiím, které se pojí s cantem firmem, říkáme kontrapunkty.
Začátek c.f.
C.f. začíná 1. nebo 5. stupněm daného modu
Průběh c.f.
Převládají stupňovité postupy (2), kroky (3) a občas se objevují skoky (4 a více):
Vzestupné skoky: 4, 5, malá 6, 8
Sestupné skoky: pouze 4, 5, 8
Po oktávovém nebo sextovém skoku je třeba postupovat stupňovitě opačným směrem.
Dva stejnosměrné postupy, jejichž výsledkem je disonantní septima nebo nóna, tzv. nemelodické postupy, se neužívají. Konsonantní oktávový rozklad (5+4, 4+5) se však užívá.
Tritonus (zkráceně tritón, nazývaný středověkými teoretiky za „ďábla v hudbě“) je interval tří celých tónů = zv.4 (v širším pojetí i zm.5):
Zv.4 se neužívá v přímém tvaru (např.: f1 – h1, vždy musí být vyplněna dvěma průchodnými tóny a půltónovým postupem rozvedena do č.5 nahoru nebo dolů.
Zm.5 se rovněž neužívá v přímém tvaru (např.: h1 – f2), vždy musí být vyplněna alespoň jedním tónem, který však nesmí vytvořit akordický rozklad (např.: h1-d2 – f2) a musí být půltónovým postupem rozvedena.
Stavba cantu firmu
C.f. má mít jeden vrchní melodický vrchol, obvykle v 1/3 nápěvu a obvykle 1 – 2 důly – spodní melodické vrcholy. C.f. není rytmicky členěn, probíhá v celých nebo půlových hodnotách.
Melodika c.f. se vyhýbá sekvencím, opakovaným tónům, rozloženým akordům a návratům k jednomu a témuž tónu (monotónii).
C.f. má melodické rozpětí:
úplné (tonus perfectus) – melodie vyplní celou oktávu plagálního nebo autentického modu
neúplné (tonus imperfectus) – melodie nedosáhne rozsahu oktávy plag. nebo autent. modu.
rozšířené (tonus plusquamperfectus) – melodie přesáhne oktávu o jeden tón níže u plagálního nebo o jeden tón výše u autentického modu
smíšené (tonus mixtus) – melodie je v rozsahu plag. i autent. modu (kvarta + oktáva).
Délka c.f. se pohybuje v rozmezí od 6 – 15 taktů (takt = 1 nota cantu firmu).
9) Převodní tóny a závěry v cantu firmu
c.f. končí vždy finálou
finála se připravuje sousedními převodními tóny:
vrchní převodní tón (celotónový) = v.2
spodní převodní tón (půltónový) = m.2 (půltónový převodní tón = citlivý tón)
ve frygickém modu jsou převodní tóny umístěny obráceně
Postup melodie k převodnímu tónu:
stupňovitě, sekundou shora nebo zdola (v aiolské se 6. st. zvyšuje)
terciovým krokem pouze shora
větší skoky nepoužíváme
Zavádění citlivých tónů
V závěru vícehlasé skladby před finálou se zvyšuje 7. stupeň v dórském, mixolydickém a aiolském modu. V aiolském modu se zvyšuje i 6. stupeň.