Vokálny dvojhlasný synkopický kontrapunkt
Začátek věty
větu zahajujeme vždy plnými konsonancemi (1, 5 nebo 8 ve vrchním, 1 nebo 8 ve spodním hlase)
začínáme nejčastěji po 1 pomlce na lehké době (o ˝ hodnoty cantu firmu)
můžeme začít rovněž na těžké době (1. takt je pak v poměru 2:1, na obou dobách jsou pouze konsonance)
Průběh věty
hlasy postupují zpravidla v poměru délek 1:1 (tedy v celých nebo půlových hodnotách)
kontrapunkt je však důsledně synkopován, tj. přesouván z těžké doby na následující lehkou (o ˝ délky c. f.)
hodnota každé noty v cantu firmu je rozdělena na 2 doby
na těžkých dobách nastupuje vždy cantus firmus, na lehkých kontrapunkt (lehké doby jsou tedy zdůrazněny)
na lehkých dobách užíváme pouze konsonance (1, 3, 5, 6, 8, 10)
na těžkých dobách v kontrapunktu užíváme: a) konsonance
b) připravené disonantní průtahy (pouze klesající)
disonantní průtahy ve vrchním kontrapunktu: 4 3
7 6
9 8 (méně vhodný)
2 1 (zakázaný)
disonantní průtahy ve spodním kontrapunktu: 2 3
9 10
4 5 (méně vhodný)
7 8 (zakázaný)
interval 1 (unisono) se v průběhu věty může užívat na lehkých i těžkých dobách
Pohyb hlasů
paralelní nebo skryté 5 a 8 mezi lehkými dobami dvou sousedních taktů jsou chybné (na těžkých dobách sousedních taktů nevadí)
pokud nelze vytvořit disonantní průtah, použijeme na těžké době konsonanci
výjimečně můžeme opustit synkopování a dočasně postupovat v poměru 2:1
Závěr věty
větu zakončujeme: a) synkopicky (připraveným průtahem 7 6 8 nebo 2 3 1)
b) v poměru 1:1 nebo 2:1 (pokud nelze vytvořit synkopu)