| |

Vokálny dvojhlasný synkopický kontrapunkt

Začátek věty

  • větu zahajujeme vždy plnými konsonancemi (1, 5 nebo 8 ve vrchním, 1 nebo 8 ve spodním hlase)

  • začínáme nejčastěji po 1 pomlce na lehké době (o ˝ hodnoty cantu firmu)

  • můžeme začít rovněž na těžké době (1. takt je pak v poměru 2:1, na obou dobách jsou pouze konsonance)

Průběh věty

  • hlasy postupují zpravidla v poměru délek 1:1 (tedy v celých nebo půlových hodnotách)

  • kontrapunkt je však důsledně synkopován, tj. přesouván z těžké doby na následující lehkou (o ˝ délky c. f.)

  • hodnota každé noty v cantu firmu je rozdělena na 2 doby

  • na těžkých dobách nastupuje vždy cantus firmus, na lehkých kontrapunkt (lehké doby jsou tedy zdůrazněny)

  • na lehkých dobách užíváme pouze konsonance (1, 3, 5, 6, 8, 10)

  • na těžkých dobách v kontrapunktu užíváme: a) konsonance

b) připravené disonantní průtahy (pouze klesající)

  • disonantní průtahy ve vrchním kontrapunktu: 4 3

7 6

9 8 (méně vhodný)

2 1 (zakázaný)

  • disonantní průtahy ve spodním kontrapunktu: 2 3

9 10

4 5 (méně vhodný)

7 8 (zakázaný)

  • interval 1 (unisono) se v průběhu věty může užívat na lehkých i těžkých dobách

Pohyb hlasů

  • paralelní nebo skryté 5 a 8 mezi lehkými dobami dvou sousedních taktů jsou chybné (na těžkých dobách sousedních taktů nevadí)

  • pokud nelze vytvořit disonantní průtah, použijeme na těžké době konsonanci

  • výjimečně můžeme opustit synkopování a dočasně postupovat v poměru 2:1

Závěr věty

  • větu zakončujeme: a) synkopicky (připraveným průtahem 7 6 8 nebo 2 3 1)

b) v poměru 1:1 nebo 2:1 (pokud nelze vytvořit synkopu)

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.