Fractal FM3 práca s presetom 377 Fremen’s Mini Drones (SYNTH)
Pri analýze ako na to budeme potrebovať znalosti o intervaloch a frekvenčných dĺžkach tónov:
When analyzing how to do this, we will need knowledge about intervals and frequency lengths of tones:
https://mojagitara.com/hmatnik-detailny-popis-tony-dlzky-frekvencie/
Tón „D“ pod prázdnym „E“ = 73,42 hz.
Tone "D" under empty "E" = 73.42 hz.
Základom je práca s blokom Synth a Pitch. V tabuľkách nižšie sú vyobrazené parametre pre blok SYNTH a PITCH v dvoch ukážkach presetov Fremen’s Mini Drones Emi a Dmi. SC1 až Sc8 sú Scény presetu, označenie „no PITCH znamená, že nie je v danej scéne aplikovaný blok PITCH.
Blok SYNTH má viacero zvukových (priebehových) variantov, v danom prípade ide o „Sawtooth„. Každý hlas v bloku SYNTH má tri VOICE = Voice 1, Voice 2 a Voice 3. Podľa mnou urobenej analýzy ide o to, že:
Voice 3 predstavuje základný tón (prima).
Vocie 2 predstavuje terciu (alebo o oktávu vyššiu terciu = decima).
The basis is work with the Synth and Pitch block. The tables below show the parameters for the SYNTH and PITCH blocks in two examples of Fremen's Mini Drones Emi and Dmi presets. SC1 to Sc8 are Preset Scenes, the "no PITCH" label means that the PITCH block is not applied in the given scene. The SYNTH block has several sound (continuous) variants, in this case it is "Sawtooth". Each voice in the SYNTH block has three VOICES = Voice 1, Voice 2 and Voice 3. According to my analysis, it is that: Voice 3 represents the basic tone (prima). Vocie 2 represents a third (or an octave higher third = decima).
Vocie 1 predstavuje čistú kvinu (alebo o oktávu vyššiu kvinu = duodecima). Okrem toho Voice 1 som skúšal obmieňať aj tak, že dom namiesto čistej kvinty použil veľkú sextu (o oktávu vyššie = tercdecima) alebo malú septimu (o oktávu vyššie = kvartdecima) a vytvoril som takto „pseudo-4-zvuky“ ako hneď na začiatku v tabuľke Emi6, Emi7…
Veľmi dôležitým údajom je frekvencia na ktorej SYNT (jeho základný tón) tvoríme. Tak napríklad 82,41 hz je frekvencia tónu „E“ (najhrubšia struna na gitare = scéna 1). Voice 3 má pri tejto frekvencii napísanú nulu (0), čiže tón nie je nijako transponovaný. Voice 2 má číslo 15, čo je o oktávu vyššia malá tercia a Voice 3 má číslo 19, čo je čistá kvinta (o oktávu vyššie). Variantné tóny môžu vyť na Voice 3 a to posunutím na 21 (o oktávu vyššie veľká sexta) alebo na 22 (o oktávu vyššia malá septima – prvá časť tabuľky Emi / Emi6 – Emi7. Tu nie je blok PITCH použitý (no PITCH).
Vocie 1 represents a pure quina (or a quina an octave higher = duodecima). In addition, I tried to vary Voice 1 so that instead of a pure fifth, the house used a major sixth (an octave higher = tercdecima) or a minor seventh (an octave higher = quartadecima) and thus created "pseudo-4-sounds" like at the beginning in table Emi6, Emi7... A very important data is the frequency at which we create SYNT (its basic tone). So, for example, 82.41 hz is the frequency of the note "E" (thickest string on the guitar = scene 1). Voice 3 has zero (0) written at this frequency, which means that the tone is not transposed in any way. Voice 2 is number 15, which is an octave higher minor third, and Voice 3 is number 19, which is a pure fifth (an octave higher). Variant tones can be howled on Voice 3 by moving it to 21 (an octave higher major sixth) or to 22 (an octave higher minor seventh - the first part of the Emi / Emi6 - Emi7 table. The PITCH block is not used here (no PITCH).
scéna 2 – Pod tým je časť tabuľky s údajmi pre D / D6 – D7, kde SYNTH stojí na frekvencii tónu „D“ (nižšieho o 2 poltóny ako v predchádzajúcom popise 73,42 hz). Stĺpec vpravo vedľa opäť popisuje transpozíciu v poltónoch, Voice 3 = 0, Voice 2 = 16 (veľká tercia o okt. vyššie), Voice 1 = 19 (čistá kvinta o okt. vyššie), prípadné varianty Voice 1 na veľkú sextu (h) alebo malú septimu (c1).Tu tiež nie je blok PITCH použitý (no PITCH).
scéna 3 – Pod tým je časť tabuľky s údajmi pre C / C6 – C7, kde SYNTH stojí na frekvencii tónu „C“ (nižšieho o 2 poltóny ako v predchádzajúcom popise 65,41 hz). Stĺpec vpravo vedľa opäť popisuje transpozíciu v poltónoch, Voice 3 = 0, Voice 2 = 16 (veľká tercia o okt. vyššie), Voice 1 = 19 (čistá kvinta o okt. vyššie), prípadné varianty Voice 1 na veľkú sextu (h) alebo malú septimu (c1).Tu tiež nie je blok PITCH použitý (no PITCH).
scéna 4 – Pod tým je časť tabuľky s údajmi pre H / H6 – H7, kde SYNTH stojí na frekvencii tónu „H“ (nižšieho o 1 poltón ako v predchádzajúcom popise 61,74 hz). Stĺpec vpravo vedľa opäť popisuje transpozíciu v poltónoch, Voice 3 = 0, Voice 2 = 16 (veľká tercia o okt. vyššie), Voice 1 = 19 (čistá kvinta o okt. vyššie), prípadné varianty Voice 1 na veľkú sextu (h) alebo malú septimu (c1).Tu tiež nie je blok PITCH použitý (no PITCH).
scéna 5 – Ami / Ami6, Ami7, kde je zvuk postavený na základe Emi (scéna 1) ale tento je transponovaný parametrom Pitch o +5 poltónov.
scéna 6 – G / G6, G7, kde je zvuk postavený na základe D (scéna 2) ale tento je transponovaný parametrom Pitch o +5 poltónov.
scéna 7 – F#mi / F#mi6, F#mi7, kde je zvuk postavený na základe Emi (scéna 1) ale tento je transponovaný parametrom Pitch o +2 poltóny.
scéna 8 – Ide zvuk gitary bez synt podkladu, žiaden SYNTH ani PITCH.
scene 2 - Below that is a section of the table with data for D / D6 - D7, where the SYNTH stands at the frequency of the note "D" (2 semitones lower than the previous description of 73.42 hz). The column on the right side again describes the transposition in semitones, Voice 3 = 0, Voice 2 = 16 (major third an octave higher), Voice 1 = 19 (pure fifth an octave higher), possible variants of Voice 1 to a major sixth (h) or the minor seventh (c1). The PITCH block is also not used here (no PITCH). scene 3 - Below that is a section of the table with data for C / C6 - C7, where the SYNTH stands at the frequency of the note "C" (2 semitones lower than the previous description of 65.41 hz). The column on the right side again describes the transposition in semitones, Voice 3 = 0, Voice 2 = 16 (major third an octave higher), Voice 1 = 19 (pure fifth an octave higher), possible variants of Voice 1 to a major sixth (h) or the minor seventh (c1). The PITCH block is also not used here (no PITCH). scene 4 - Below that is a section of the table with data for H / H6 - H7, where the SYNTH stands at the frequency of the note "H" (1 semitone lower than the previous description of 61.74 hz). The column on the right side again describes the transposition in semitones, Voice 3 = 0, Voice 2 = 16 (major third an octave higher), Voice 1 = 19 (pure fifth an octave higher), possible variants of Voice 1 to a major sixth (h) or the minor seventh (c1). The PITCH block is also not used here (no PITCH). scene 5 - Ami / Ami6, Ami7, where the sound is based on Emi (scene 1) but it is transposed by the Pitch parameter by +5 semitones. scene 6 - G / G6, G7, where the sound is built on the basis of D (scene 2) but this is transposed by the Pitch parameter by +5 semitones. scene 7 - F#mi / F#mi6, F#mi7, where the sound is based on Emi (scene 1) but this is transposed by the Pitch parameter by +2 semitones. scene 8 - There is a guitar sound without a synth background, no SYNTH or PITCH.
Poč. 1/2 nad freq. = počítanie poltónov od zobrazenej frekvenice.
No. 1/2 over freq. = counting semitones from the displayed frequency.
Mnou transponované SYNTHy v novom presete (obdobné odvodenie):
SYNTHs transposed by me in a new preset (similar derivation):
Pri dôkladnejšom preštudovaní ovládačov frequency a Shift v SYNTH a Shift1 v PITCH zstíte ďalšie ožnosti, ako vytvoriť nové akordy, nielen dur a mol ale aj zmenšené a zväčšené kvintakordy.
By studying the controls frequency and Shift in SYNTH and Shift1 in PITCH in more detail, you will find other ways to create new chords, not only major and minor but also diminished and augmented fifth chords.
Scéna 08 bez bloku SYNTH a PITCH – len gitara (no SYNTH, no PITCH):
Detail mriežky (grid):
Detail scén (scene 8):
Scéna 1 (SYNTH Emi, blok SYNTH je zapnutý – on, blok PITCH je vypnutý – off):
Scéna 2 (SYNTH D, blok SYNTH je zapnutý – on, blok PITCH je vypnutý – off):
Scéna 3 (SYNTH C, blok SYNTH je zapnutý – on, blok PITCH je vypnutý – off):
Scéna 4 (SYNTH H, blok SYNTH je zapnutý – on, blok PITCH je vypnutý – off):
Scény 5 až 7 používajú aj blok PITCH – preladenie o 5 poltónov tónov nahor (Pitch +5 halftone).
Scéna 5 (SYNTH Ami, blok SYNTH aj blok PITCH sú zapnuté – on:
Scéna 6 (SYNTH G, blok SYNTH aj blok PITCH sú zapnuté – on):
Scéna 7 (SYNTH F#mi, blok SYNTH aj blok PITCH sú zapnuté – on):
Kanál A s frekvenciou 82,41 hz (E):
Kanál B s frekvenciou 73,42 hz (D):
Kanál C s frekvenciou 65,41 hz (C):
Kanál D s frekvenciou 61,74 hz (H):
Na stránke sa pracuje 🙂