Hypermody
POZOR!!!
na obrázku ale aj v texte je: anglické B = naše H, anglické Bb = naše B
nemecká notácia: poltónový sled A-B-H-C
anglická notácia – poltónový sled: A-Bb-B-C)
* * *
K dispozícii je sedem stupnicových modov, ktoré si môžete predstaviť ako hlavné stupnice postavené na 7 rôznych tonikách zavesených na jedinej koreňovej note. Takže nad koreňom C môžeme hrať noty od:
C dur (Iónsky)
Bb (náš B) dur (Dorsky)
Ab dur (Frygicky)
G dur (Lydicky)
F dur (Mixolydicky)
Eb dur (Aiolsky)
Db dur ( Lokricky)
V hudbe je však 12 nôt do oktávy; čo sa stalo s ostatnými piatimi? Na základe harmónie s koreňovou (root) notou C môžeme, aspoň teoreticky na papieri, zostaviť melódie a línie z tónov niektorej z dvanástich možných durových stupníc.
Napriek tomuto konštatovaniu máme špeciálne názvy iba pre sedem z týchto možností; my gitaristi máme sklon naučiť sa tých sedem modov veľmi skoro, ale takmer nikdy nás ani nenapadneme hrať ďalších päť.
Najprv by som chcel zdôrazniť, že existujú úplne dobré historické a teoretické dôvody, prečo tomu tak je. Nebudem ignorovať takmer všetky tieto informácie a len sa pýtam, čo by sa stalo, keby sme hrali tieto hlavné stupnice z dôvodu intelektuálnej zvedavosti. Napriek tomu by som chcel zdôrazniť, že hypermódy nie sú iba teoretické fikcie – sú vidieť vo voľnej prírode, aj keď nie (pokiaľ viem) tieto, a zvyčajne nie vo veľmi rozumnom teoretickom referenčnom rámci.
Aké sú hypermódy hlavnej stupnice?
Začnime zostavením zoznamu a uvidíme, či dokážeme niečo zistiť len tak, že sa na ne pozrieme:
D dur stupnica ……… D E F # G A H C #
E dur stupnica ……… E F # G # A H C # D #
F # dur stupnica …… F # G # A # H C # D # E #
A dur stupnica ……… A H C # D E F # G #
H dur stupnica ……… H C # D # E F # G # A #
Môžete si veľmi dobre všimnúť, že rovnako ako režimy C väčšinou obchádzajú ploché / béčkové klávesy (výnimkou je G), všetky sú zoskupené okolo ostrých / krížikových klávesov. Vizualizácia to robí to trochu jasnejšie (na obrázku B = naše H, Bb = naše B):
Na článku sa pracuje…