Kvintový a kvartový kruh
Na začiatok si ujasníme rozdiel medzi „praktickými“ a „teoretickými“ stupnicami. Stupnice, ktoré tvoríme s použitím jednoduchých zvýšených alebo znížených tónov označujeme ako praktické stupnice. Stupnice tvorené pomocou dvojnásobne zvýšených alebo znížených tónov nazývame teoretické stupnice.
Na obrázku nižšie vidíte kvintový (vľavo – čo je kvinta čítaj tu) a kvartový (vpravo – čo je kvarta čítaj tu) kruh. Všimnite si, kde sa nachádzajú praktické stupnice (do 7 kríikov a 7 béčiek). Orientujete sa v smere hodinových ručičiek. Zistíte, že praktické stupnice končia pri čísle 7 (Cis-ais; Ces-as). Ďalšie – nasledujúce stupnice v tomto smere odvodenia sú teoretické, lebo obsahujú viac ako 7 (krížikov alebo béčiek = obsahujú aj dvojkrížiky resp. dvojbéčka).
Pokračovaním v odvodzovaní teoretických stupníc sa dostaneme tam, odkiaľ sme začali. Z toho vyplýva, že stupnice tvoria uzavretý kruh. Podľa pravidla o tvorení (stupnice s kríižkmi od 5. stupňa predchádzajúcej stupnice - kvinty, stupnice s bé od 4. stupňa predchádzajúcej stupnice - kvarty) nazývame uvedené kruhy kvintovým a kvartovým kruhom.
Enharmonický kruh durových stupníc
Teoretické stupnice sú s praktickými stupnicami enharmonické a používajú sa len výnimočne. Prehľad praktických a teoretických durových stupníc je uvedený na obrázku, na enharmonickom kruhu nižšie. Smer pribúdania (pridávania) kríižkov a béčiek je vyznačený šípkami.
Enharmonická zámena – ako vidíme, sa objavuje aj pri tejto problematike.
Zopakujte si, čo je to enharmonická zámena.
Pozrite si tieto články, súvisiace s problematikou:
https://mojagitara.com/zakladna-diatonicka-rada-a-jej-transpozicie-po-kvintach-nahor/
https://mojagitara.com/zakladna-diatonicka-rada-a-jej-transpozicie-po-kvartach-nahor/
https://mojagitara.com/transpozicie-harmonickej-mol-kvartovy-a-kvintovy-kruh/