Gitarové príslušenstvo – kapodaster
Ďalším pomerne častým doplnkom ku gitare je kapodaster (CAPO), ktorý nahradzuje úlohu barré hmatu prstom (ukazovákom) ľavej, dohmatovej ruky. Pri kapodastri je dôležité správne si zvoliť typ kapodasteru, podľa profilu hmatníku gitary, ktorú používate. Takto môže byť kapodaster s rovným alebo oblým profilom. Uvediem dva vzorové príklady pre dve tóniny – kadencie:
Na obrázku nižšie vidíte príklad kadencie v A dur (akordy: Tónika A dur, Subdominanta D dur, Dominanta E dur a paralelný mol na tóniku F#mi), kde sme použili kapodaster v 2. polohe a akordy hráme ako v tónine G dur. A dur s kapodastrom v 2. polohe = hmat G dur ale znie A dur, D dur s kapodastrom v 2. polohe = hmat C dur ale znie D dur, E dur s kapodastrom v 2. polohe = hmat D dur ale znie E dur a F#mi s kapodastrom v 2. polohe = hmat Emi ale znie F#mi. Všetko je posunuté o dva poltóny a akordy hmatáme akoby sme hrali v G dur, C dur, D dur, Emi základnými otvorenými formami.
*
Na obrázku nižšie vidíte príklad kadencie v D dur (akordy: Tónika D dur, Subdominanta G dur, Dominanta A dur a paralelný mol na tóniku Hmi), kde sme použili kapodaster v 2. polohe a akordy hráme ako v tónine C dur. D dur s kapodastrom v 2. polohe = hmat C dur ale znie D dur, G dur s kapodastrom v 2. polohe = hmat F dur ale znie G dur, A dur s kapodastrom v 2. polohe = hmat G dur ale znie A dur a Hmi s kapodastrom v 2. polohe = hmat Ami ale znie Hmi. Všetko je posunuté tiež o dva poltóny a akordy hmatáme akoby sme hrali v C dur, F dur, G dur, Ami základnými otvorenými formami. Detailnejšie informácie nájdete v priložených videách .
*
Ďalšie zaujímavé a doplňujúce informácie, napríklad kde použiť oblý kapodaster a kde rovný kapodaster, ako aj spôsob umiestnenia kapodastra, si môžete pozrieť v priložených dvoch videách. Pri použití kapodastra je veľmi dôležité aspoň trochu poznať transpozíciu akordov (na reálnom hmatníku gitary ide o poznanie hmatov, keď ich posúvame v rôznych polohách). Nech sú vám tieto informácie nápomocné, hlavne vám, začiatočníkom.
*
*
*