Po dlhom zvažovaní som sa rozhodol doplniť svoje články ( tzv. seriál o saxofónoch ) ďalšími, často
dosť užitočnými príspevkami týkajúcich sa všetkého okolo saxofónu.
Všetko viac-menej podstatné som už spomenul, tak sa dnes priblížim a zasvätím vás ako vyriešiť vlastné ozvučenie saxofónu bez závislosti na veľkej aparatúre, zvukárovi a inej mienke o celkovom zvuku svojho nástroja na a počas hrania.
‚8)‘
Väčšinou to býva tak, že vaša kapela hrá na spoločnej, krvopotne poskladanej aparatúre, niekedy v podobe malého P.A. systému no niekedy klasickej zostavy a to, čo muzikant to kombo, väčší zosilovač s primeraným výkonom a repro bedňami na spev a pod.
V prvom prípade je to dosť profesionálna báza, kde sú velikánske bedne postavené pred kapelou v predu ( z nich počujete veľmi málo z toho čo reálne produkujete ) – priamo na obecenstvo a vám na javisko ide kontrol sound z monitorov a odposluchov, ktoré sa dajú všetkými možnými spôsobmi zgrupovať, mixovať a ináč nastavovať, podľa požiadaviek účinkujúceho alebo podľa predstáv neomylne pevne postavených tvrdohlavým kapelníkom alebo zvukárom. Je poľutovania hodné, že ešte stále v dnešnej dobe je kapelníkom, šéfom kapely alebo iným vedúcim ten člen ktorý, vlastní väčšinu aparatúry alebo najviac kusov… z toho mi je na grc :0)) Bohužiaľ pravda je taká !!! Takže veľký aparát, odposluchy na javisku pre kontrolu a prácu muzikantov a spevákov a veľké hovädské boxy do sály, obecenstva a iných poslucháčov. Toto je asi najideálnejší spôsob ozvučenia, no nákladný na financie – zakúpenie, odvoz a transport. Dôležitý je fakt, že ak ste saxofonistom v menšom zoskupení je úplne zbytočné vláčiť takýto park so sebou. A tu je otázka čo ďalej ?
Pri menšej kapele, menej členov, poprípade duo, trio, kvartet fungujúcej na inštrumentálnej báze, hrajúcej po kluboch, menších sálach, prípadne niekde v kúte potrebujete tiež primeraný aparát aby ste tak v kľude a pohode, na úrovni a čo najlepšie odviedli svoju produkciu na ktorú vás najali. Aby ste neboli ani hlučný ale pozor ani nie príliš slabí na toľko že si vás nevšimne polovica účastníkov akcie, večierku atď …
Čo s tým ???
Menší P.A. ???
Na sucho ???
Každý svoje kombo alebo iný zosilovač s bedňou ???
Nad týmto som si lámal hlavu posledný pol rok. Keďže produkujem a hrám saxofón vo viacerých zoskupeniach , niekedy dokonca aj úplne sám s podkladom, nebolo pre mňa efektné a rentabilné vláčiť stále všade svoj aparát, ktorý mi dáva viac ako všetko o čom sníva moja predstava zvuku, žiadala sa mi jednoznačná ani nie zmena ale hlavne aj iná cesta ozvučenia môjho nástroja – saxofónu. Po dlhšom vlastnom premýšľaní, radení sa s kolegami hlavne hrajúcimi na saxofón ale aj iných akustických nástrojov som sa rozhodol pre zaobstaranie si vlastného , akustického komba s vstavaným efektom a viacerými vstupmi a hlavne dobrej a spoľahlivej značky.
Pár takýchto aparátikov – hlavne pre akustické gitary som si požičal od priateľov a postupne som skúšal čo to urobí s mojím saxofónovým zvukom – vyskúšal som celkom tri, jedno pomerne lacné ( spodná trieda ) a dve trochu drahšie, tie boli podstatne vybavenejšie ako zvukovo tak aj v nastaveniach. Stále to nebolo to čo som si predstavoval a hľadal. Vedel som čo hľadám a to ma dosť viedlo a kopalo dopredu ! Zvolil som preto jednu z najdrahších značiek a tam som začal – čuduj sa svete – zadarilo sa hneď na prvý krát. Našiel som kombo pre akustické nástroje ( gitaru ) 3 – vstupové + 1vstup na Audio, phatom, anti feedback a vstavaný efekt v celkovom počte 16 druhov, hall, room, delay, chorus atď …
MARSHALL AS 100D
http://img690.imageshack.us/img690/3121 … as100d.jpgPekne som si to zobral pred zakúpením domov na testovanie a vyšťavil som z toho všetko čo mi ponúkol, čo ma napadlo a čo mi dovolil. Nebudem sa tu zmieňovať o technických parametroch a iných veciach, vrátim sa na zrod a podstatu tohto článku.
Našiel som si tak samostatnú cestu vlastného ozvučenia saxofónu a to vo veľmi kvalitnej a univerzálnej podobe a polohe. Proste si tam strčím mikrofón namiešam zvuk ako chcem a ako sa mi to pozdáva. Perfektá vec na jazzovú produkciu v kluboch, na recepciách, večierkoch, výstavách atď. Vo svojom jazz triu (gitara, kontrabas a saxofón) je to na nezaplatenie, pri hosťovaní v iných kapelách to nemá chybu, pri samostatnom hraní je to efektné a praktické vo všetkých smeroch. Žiadne mixpulty a koncáky, bedne a efektové racky, proste len prídem postavíme sa na javisko alebo do rohu a krásne mydlíme standardy jeden za druhým. Saxofón krásne reálne a feelingovo cítim hneď za sebou, veľmi dobre sa mi pracuje s nátiskom a krásne ma počujú aj kolegovia. Zvuk sa tak pri triu – šíri z jedného miesta medzi ľudí. Ak spomeniem, že každý muzikant rád hrá na patričnej hlasitosti nie je čo dodať. Kombo nenahúkává a ani nechytá spätnú väzbu, nebručí, nebzučí a inak nekazí zážitok z hrania.
Chcem týmto článkom ukázať mladým ale aj všetkým ostatným saxofonistom že aj toto je veľmi schodná a efektná cesta ako kvalitne ozvučiť svoj saxofón a stať sa tak úplne nezávyslím na ďalšej aparatúre kapely. Za „pár stovák“ € je riešenie na svete. Verte či nie mňa to poriadne dostalo, všetkým na okolo sa to veľmi páčilo a pozdávalo, zvuk hlavne, no vyzáž a možnosti nastavenia nevynímajúc. Aj keď som sa na začiatku hľadania a bádania stretol s trochu zatrpklými názormi na -Kombo pre Saxofón- môj vianočný darček dorazil v pred čase no o to efektnejšie a hodnotnejšie, ďakujem tak Ježiškovi …
‚8)‘)
Veľa krásneho hrania a príjemné Vianoce so všetkým čo k tomu patrí.
Na Silvestrovskom hraní sa moc neožerte – niekto musí aj hrať :0))
S pozdravom