Saxofón – Mikrofónové vyzbrojenie

Pusť vsegdá grať saxofon !

:lol:
Po dlhšej odmlke som znovu späť.
Keď som si prebehol všetky príspevky, ktoré som do fóra viac menej chronologicky a postupne pridával zastavil som pri ďalšom, ktorý by mal nasledovať a síce ozvučenie, snímanie proste mikrofónové vyzbrojenie saxofónu v kapele poprípade sólistu.
Ak poviem že toto je často veľkým problémom výsledného saxofónového soundu – zvuku – znenia, môžete mi veriť. Po tom prichádzajú zbytočné stresy, polemiky a problémy. Pokúsim sa teda zo svojich skúsenosti naviesť vás, všetkých ktorí o to stoja ako sa týmto situáciám radšej vyhnúť.
8)
Saxofónový sound viete najlepšie ohodnotiť a definovať len v suchom stave – na surovo …. To znamená bez mikrofónu, bez akýchkoľvek iných vylepšujúcich akustických pomôcok. Najlepšie je to odskúšať niekde v miestnosti, ktorá pohlcuje zvuk, preto holé miestnosti dosť zavádzajú a deformujú sound pod vplyvom prirodzeného odrážania sa zvuku zo steny na stenu tzv. prirodzený Hall popr. Delay. V akusticky upravenej miestnosti sa ten zvuk pohlcuje a vy už dostávate do uší len ten správny surový a špecifický sound, ktorým je váš saxofón obdarený. Nebudem klamať, ale nebude to ani pravidlo, že čo saxofón to iný sound – takmer stále a pravidelne. Dva rovnaké nájdete len veľmi ťažko, ja osobne som sa s tým ešte nestretol …. Saxofón by mal mať krásny prierazný sound, podľa predstavy a vkusu inštrumentalistu,
O plnom tóne, o jeho farbe nebudem rozprávať – koľku ľudí, toľko chutí, Sound by mail krásne, v každej oktáve a kvinte ladiť a tóny – všetky – by mali byť adresné a čitateľné, žiadne hluchoty a tupoty lebo …. nie, toto určite nie ! Ak viem sound svojho nástroja definovať porovnať, určiť a rozoznať pomáha mi to pri ďalšom jeho ozvučení. Takmer všetci jazzový muzikanti pri hraní v kluboch menších, stredných niekedy aj povedzme že „väčších“ na snímanie, ozvučenie mikrofónom saxofónu z vysoka serú, majú svoj sound pracujú na ňom roky rokúce poctivým cvičením a nasadením a potom nejaký nie najzbehlejší zvukár im to celé tak farebne rozhodí že im je do plaču. ( Nechcem hádzať zvukárov do jedného vreca, chvála bohu sú ešte medzi nami aj páni zvukári ….) Najkrajšie je to na sucho – naturál – priamo od lesa …. Jazzmani si to môžu dovoliť lebo tento sound je pre ich žáner identický. Komplikovanejšie je to pri pope asi aj trochu funky a boh vie kde ešte …. tam bez toho prikrášleného soundu veľa dojmu nenarobíte. Je treba mikrofón !!!! 😯
Existujú dva základné štarty – buď si kúpim mikrofón ja, svoj vlastný kvalitný, budem vedieť čo z neho dostanem a naopak čo nie.
Alebo peniaze nie sú, mikrofón je drahý, tak nech si ma ozvučia ak chcú aby som hral, nie ….:(
Toto je vaše rozhodnutie a vaša voľba.
Dobrý mikrofón nie je lacná vecička, treba ho cieľene pod dozorom, po poradení sa, patričnom pátraní v značkách a cenách vystopovať, objednať ,možno aj trochu čakať …. Potom ho pár dní testovať čo a ako, čo z neho viem dostať, špekulovať ktorým gombíkom koľko a kde :0) Výsledok sa dostaví, máte svoj vlastný mikrofón s ktorým prídete hocikde a môžete hrať s hocikým, po zoznámení sa so zvukárom ho len poprosíte, aby vám to len vytiahol na hlasitosťi, lebo mikrofón máte vlastný a on to z otvorenou náručou príjme, lebo on pre váš saxofón ten správny mikrofón nevlastní, nemá atď ….:mrgreen:
Tak je to skoro stále, mixovanie zvuku ak si netrúfate, nechajte na neho, dobrý zvukár vie ktoré pásma tam treba pridať a tomu menej dobrému stačí povedať nech to všetko dá na nulu a jemne ale jemne vám pridá pásmo okolo 500 MHz. Ak máte dobrý mikrofón dostanete vierohodný prirodzený sound vášho nástroja – len samozrejme zosilnený. Pozor na citlivosť a prebudenie, to ale zvukár musí opakujem musí odsledovať, na to tam je. Mne sa stalo že som na jednom hraní surovo a bez výčitiek požiadal o výmenu zvukára – bez kompromisu, nakoniec sa zistilo, že z 20-tych účinkujúcich sa postavilo na moju stranu 19  ! Slušnosť nech vás samozrejme neopúšťa – stále ide o spoločný výsledok ! Tento druh a typ kondenzátorových nástrojových mikrofónov neväzbí – ak je dobre nastavený a vy nemáte mikrofón strčený v reproboxoch ))
Ak vlastný mikrofón nemáte, môžete sa tešiť že ste ušetril peniaze a pokračovať svoje vystúpenie v neistote a lotérii ako mi to bude znieť – omyl, vám to bude znieť takmer rovnako ako pred mesiacom alebo pol rokom, tu sa zmení len výsledný zvuk a to podľa vám prideleného mikrofónu, obratnosti a profesionality zvukára a ďalších, bojím sa povedať, nečakaných momentov…:idea:
Vaše cvičenie, snaha a práca na nátisku, farbe tónu, jeho tvorenie, nasadzovanie, feelingové výbráto, groowe etc. je tak v rukách iného človeka. Môže, ale aj nemusí to výjsť. Ak to výjde je to fasa, radosť etc. No čaká vás ďalšie hranie, ďalšia neistota, ďalšia lotéria. Ktorá možno nevýjde práve vtedy ak sa potrebujete najviac prezentovať a ukázať …. Nechcem nikoho vystrašiť a nejako nepriamo vám nútiť kúpu vlastného mikrofónu, viem že peniaze hrajú veľmi dôležitú úlohu, ale keď si to poriadne všetko zvážite, porozprávate sa s rodičmi, manželkami, babkami a inými solventnými osobami, ktoré vám nejakou formou, alebo inak, vedia pomôcť zvážte to, lebo neistota, stres a často sklamanie má oveľa väčšiu cenu ako spomínaný mikrofón, ktorý vám môže slúžiť niekoľko rokov ak nie celú hudobnú kariéru. Mikrofón nestarne ….
Otázku ÁNO – NIE som myslím zdôvodnil a prestrel. Opakujem rozhodnutie je na každom z vás.’8)
Saxofónový mikrofón by mal byť kondenzátorový. Na začiatok by som ich rozdelil na tie ktoré sa na nástroj prichytia špeciálnym stojanom tzv. klipom alebo husím krkom – vyzerá to ako štipec na prádlo :0) Potom sú mikrofóny prichytené pevne na stojane. Tie malé klipové sú pohodlné či už s káblom alebo bez, viete sa z ním hýbať , mykať, tancovať poprípade predbádzať iné kúsky, kdežto pevne prichytené na stojane vás dosť obmedzujú. Ony sú na stojanoch preto, lebo sú to poriadné hovädá, ťažké a objemné. Sú to však mikrofóny ktoré sú špičkou v ozvučovaní saxofónu. Tí ktorí ich najviac používajú sú známe saxofónové pojmy, ktoré netreba predstavovať, ktoré majú svojích poctivých poslucháčov a fanúšikov, v skratke nepotrebujú šaškovať a predávať sa ….oni sa predvádzjú hrou na saxofóne a hrajú tak brilantne, že na nejaké pohybové alebo krokové kúsky by už nikto v tom úžase nemal čas sledovať. ( výnimky samozrejme potvrdzujú pravidlo) Spomeniem aspoň pár mien môžete si ich pozrieť trebárs na nete : Michael Brecker, Joshua Reedman, Harry Sokal, John Coltrane atď. Tieto mikrofóny sa väčšinou používajú na jazzových festivaloch, alone koncertoch ….
Tie maličké klipové používa veľká kopa saxofonistov, je to taký veľmi praktický a dobrý kompromis, no aj tú sú hlavne kvalitatívne – cenové rozdiely. Tieto malé kondenzy na sax (ďalej len klipy) existujú v prevedeniach s káblom a bez káblu (ľudovo vysielačka) Pre výber máte tiež voľnú ruku ako sa rozhodnete, či už s káblom alebo bez je vaša vec. Jedno je viac ako isté a na to nezabudnite: Kábel ostane len káblom a prenos signálu je spoľahlivejší, lepší a ……

Pri bezkáblových – vysielačkových sa vám signál môže ľahko z rôznych dôvodov záhadne stratiť a ešte mu k tomu podrží rebrík aj vybitá batéria :0))
Pravda je taká, že keď ste bez káblu a pôjdete zahrať nadupanú inštrumentálku peknej babenke sediacej v zadnom rohu baru stávate sa najväčšou hviezdou večera a keď to ešte elegantne predáte tak tam ďalší deň príde ďalších 10 ľudí v nádeji, že dnes sa sólo ujde aj im :0)) Taká je pravda !:!:
Mikrofón si dôsledne vytipujte, vyhľadajte na nete aj s obrázkami a technickými parametrami, popr. si pozrine svojích obľúbených saxofonistov čo používajú a ako to majú pripevnené k nástroju – myslím že viete kde to máte hľadať… nekupujte lacné čínske šunky kde je napísané vyložene – špeciálne na saxofón za 50 € – je to blbosť.
Slušný a dobrý kondenzátorový mikrofón (s káblom) pre plechové dychové nástroje – saxofón začína pri 150 € a s pravidla končí niekde pri 300 € – toto je cena mikrofónu.:?:
Pri bez káblovom systému k tomu prirátajte vysielač 100-150 € a príjimač 100-150 € Všetko záleží na značke a druhu modelu a kvality pri prenášaní signálu. Ja som vyskúšal pár značiek, vlastne všetko čo mi prišlo pod ruku som si vypožičal, často aj z obchodu, a vyskúšal. Nie len v skúšobni ale aj v akcii – t.j. na reálnom hraní. Zostal som pri značke SHURE a AUDIOTECHNIKA, kde používam na tri saxofóny dva bez káblové – vysielačky a jeden klip malý ale s káblom. Tie Shurky mi už aspoň sto krát padli a nie a nie sa pokaziť. That´s why – Shure- :0))
AUDIOTECHNIKA ma oslovila svojou citlivosťou a stála ma dosť peňazí – neľutujem !!!!:D
Mikrofón si ošetrujte, odporúčam používať penu na hlave, mikrofón poto sníma oveľa jemnešie a zamatovo, starajte sa o káble ich, stáčanie po hraní pekne do oblúka, čím väčší oblúk – tým lepšie. Káble na klipoch sú totiž tenučké, takisto aj koncovky mini cannon etc. a tým sú viac náchylné na poškodenie. Občas ich vyčistite a pretrite jemne vlhkou čistou handrou po celej dĺžke. Mikrofón uskladňujte v pevnej – tvrdej – uzatváracej krabičke alebo kufríku. Ľahko sa môže stať, že vám to vypadne z ruky – nech to má ochranu ! Nepodceňujte túto skutočnosť, na krabice od topánok, lentiliek a keksíkov radšej zabudnite… :0))
No a pár obrázkov na záver.:arrow:
http://img25.imageshack.us/img25/4019/veknstrojov.jpg
http://img8.imageshack.us/img8/9571/aud … namick.jpg
http://img14.imageshack.us/img14/6003/s … ta98hc.jpg
http://img197.imageshack.us/img197/8826/saxsm98.jpg
http://img8.imageshack.us/img8/4157/hlavasm98beta.jpg
http://img197.imageshack.us/img197/9501/shurecable.jpg
http://img8.imageshack.us/img8/6128/huskrk.jpg
http://img25.imageshack.us/img25/4091/v … prijma.jpg
http://img8.imageshack.us/img8/3724/audiotechnika.jpg
http://img25.imageshack.us/img25/4445/shuresm98.jpg
http://img198.imageshack.us/img198/5629 … oam1wi.jpg
http://img268.imageshack.us/img268/913/ … oam1wi.jpg
http://img35.imageshack.us/img35/732/soprsax.png
Toť vše …
Majte sa všetci dobre a každému prajem hodnotné a dobré letné saxofonovanie !!!
Pusť vsegdá svétit solnce ….

:oops:

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *