Odvodenie hlavných harmonických funkcií – tabuľka
WORKSHOP Dnes vám ponúkam komplexnú schému (tabuľku), v ktorej môžete vidieť a prehľadne si to aj naštudovať, ako postupovať, pri tvorbe základných akordov pre jednoduchú harmonizáciu. Ucelené info o tom, čo kadencia je nájdete tu:
Hlavné harmonizačné funkcie – Kadencia
V našom príklade pracujeme so základnou diatonickou radou (ZDR): Diatonická rada (C diatonická durová stupnica) s tónmi c – d – e – f – g – a – h.
Na vrchu obrázku vidíte oktávové delenie v rámci dvoch oktáv v chromatickej rade: Chromatická rada
(každá oktáva má 12 rovnakých poltónov). Jednotlivé stupne v diatonickej mol sú potom označené rímskymi číslami od I. po VII.
V rámci zvislej osi korešponduje s jednotlivými poltónmi chromatickej aj diatonickej rady aj označenie jednotlivých intervalov (názov a číselná skratka), napr. čistá prima = 1, zväčšená prima = 1# a tak ďalej. Pod týmto je označenie samostatnej základnej diatonickej rady v dvoch oktávach, aby sa prehľadnejšie odvodzovali základné harmonické funkcie.
No a úplne v spodnej časti môžete vidieť triviálny spôsob, ako s tejto stupnice (ZDR) vytvoríte terciovým spôsobom základné akordy (trojzvuky) na I., IV. a V. stupni stupnice. Pre obohatenie základnej kadencie sa často k tomuto zoskúpeniu akordov používa aj tzv. paralelný mol (na tóniku), tak aj ten tam vidíte odvodený (na VI. stupni).
Toto sa vlastne deje v každej 7-tónovej stupnici (nielen v diatonickej dur) a tiež v ich transpozíciách, tak si to môžete vyskúšať a kto by tomu nerozumel, som tu k dispozícii já 🙂
*
Vaša úloha: Vyskúšajte niečo podobné ale v tónine o kvintu vyššie tj. v G dur.
*
Harmonizácia Základnej diatonickej rady
*