Cigánska dur
Túto zaujímavú, až exoticky znejúcu stupnicu odvodíme od V. stupňa cigánskej molovej stupnice.
Pre názornosť si uvedieme príklad odvodenia od tónu „a„:
cigánska mol: a – h – c1 – dis1 – e1 – f1 – gis1 / a1
Ak začneme V. stupňom cigánskej mol dostaneme stupnicu: e1 – f1 – gis1 – a1 – h1 – c2 – dis2 / e2
Vpravo nad jednotlivými dohmatmi – biele indexy označujú intervaly v cigánskej mol (a-h-c1-dis1-e1-f1-gis1-a1 – intervalový vzorec: 1 – 2 – 3b – 4# – 5 – 6b – 7). Potom od V. stupňa (5) už vidíte v ľavých indexoch (v modrom poli) číslovanie intervalov v odvodenej „E“ cigánskej dur stupnice (1 – 2b – 3 – 4 – 5 – 6b – 7) , ktorá je paralelná s „A“ cigánskou mol.
Ak by sme cigánsku dur transponovali na porovnanie s inými durovými stupnicami do „c„, dostali by sme nasledovné tóny: c1 – des1 – e1 – f1 – g1 – as1 – h1 / c2
*
Rozloženie tónov „C“ ciganskej dur na hmatníku gitary:
*
Cigánska dur je odvodená od V. stupňa cigánskej mol, budú prstoklady tejto stupnice identické, len posunuté a hrane tiež v rozšírených pozíciách. Už vo vzorci stupnice vidíme zaujímavé (až exotické) intervalové vzdialenosti. Nájdeme tu ako poltónové kroky, tak aj kroky malej tercie, dokonca až v dvoch prípadoch. Práve pre toto „exotické“ intervalové zoskúpenie hráme túto stupnicu na hmatníku gitary v rozšírených pozíciách.
Rozloženie tónov C cigánskej dur 1 – 15 poloha a základný tvar cez dve oktávy (#236)
inštruktážne video – Cigánske stupnice
https://www.youtube.com/watch?v=FngdWOro9-0
*
podhalanská – lydicko-mixolydická
*
One Comment