|

Zmenšený kvintakord (Xmi5b) workshop

WORKSHOP Dnes si ukážene niekoľko hmatov zmenšeného kvintakordu (Xmi5b) a niečo si k tomuto napätie vytvárajúcemu akordu povieme. Zmenšený kvintakord sa na gitare v bežnej praxi veľmi nepoužíva – pre svoju stavbu je na chytanie na šiestich strunách gitary trochu nepohodlný. Namiesto neho sa vyskytuje  diminished septakord, ktorý sa vlastne skladá so zmenšeného kvintakordu a pridanej malej tercie (v základnom tvare).

Zmenšený kvintakord v základnom tvare (dve malé tercie nad sebou) automaticky spôsobia, že jeho najvyšší tón (zmenšená kvinta) tvorí so základným tónom (preneseným o oktávu vyššie) zväčšenú kvartu. „c – es – ges – c1“ interval „ges – c1 = zväčšená kvarta, čo je interval „tritonus diabolicus“ (diabolský tritón) a preto tento kvintakord v svojich obratoch znie ešte s väčším napätím. Základný tvar v príklade od „c“: c – es – ges, 1.obrat: es – ges – c1, 2.obrat: ges – c1 – es1.

Na hmatníku gitary nachádzame rôzne varianty polôh zmenšeného kvintakordu – vyskúšajte si ho:

Video k zmenšenému kvintakordu:

*

Obraty zmenšeného kvintakordu na klaviatúre:

piano_obraty_Cmi5b

*

Komplexné informácie k zmenšenému kvintakordu nájdete tu: Zmenšený kvintakord

*

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *