Improvizácia – Rifová zóna – C prirodzená pentatonika (príklad)

V tomto článku si ukážeme schématický vzorec a polohu tónov, aké by mohli byť použité pri využití C prirodzenej pentatnoniky (A bluesovej) v improvizácii so základným tónom „C“.

Dobre si pozrite obrázok:

C riffová zóna

Pre pripomenutie si základných informácií pozrite staršie témy o označovaní intervalov na virtuálnom hmatníku:

http://mojagitara.com/superhmatnik-zakladny-popis/

http://mojagitara.com/superhmatnik-a-zobrazenia-na-nom/

http://mojagitara.com/intervalove-vzorce-najpouzivanejsich-stupnic/

*

Oranžovým lemom je označená najnižšie položená stupnica C (prirodzená pentatonika). Ľavý horný index označuje presnú hodnotu intervalu. Ako vidíme týchto 5 tónov sa v označenej schéme opakuje viackrát na rôznych strunách a vo viacerých výškových variantách.

1/ Vyskúšajme prehrať tieto tóny napríklad na sled akordov: 4/4 → C / F… C / F… viackrát

2/ Vyskúšajme prehrať tieto tóny napríklad na sled akordov: 4/4 → C / Ami / F / G /… C / Ami / F / G /… viackrát

*

Okrem tónov stupnice (c-d-e-g-a) môžete využiť aj poltónové prechody medzi tónmi D – E (čierne elipsy)

alebo

Prechodové tóny medzi tónmi G – A (čierne plné menšie elipsy) a tým celkove oživiť hru.

*

Pri tvorbe samotných imprvizačných melódií sa držte základných pravidiel o tvorbe motívu a frázy:

Motív

Motív je najkratší melodický úsek, ktorý obsahuje len niekoľko tónov (približne tri až päť).

Tento útvar má niekoľko charakteristík, ktoré určujú variabilitu a rôznorodosť tohto útvaru.*

Kontúra – jej tvar a charakter určujú všetky tóny v rámci motívu. Označujeme ju schématickou lomenou čiarou. Kontúra vykresľuje schematickú líniu – kresbu výškového priebehu tónov.

Rytmus – je určený dĺžkou jednotlivých tónov v motíve a tvoria „rytmiku“ motívu. Rytmika motívu veľmi významne ovplyvňuje jeho charakter.

Hlavné tóny – tvoria okrajové tóny motívu na začiatku a konci motívu. Ohraničujú jeho úsek, aj keď niekedy je veľmi ťažko odlíšiť motív od frázy.

Fráza

Pracujte teda nielen s uvedenými tónmi ale aj s ich rytmikou a hlavnými kontúrami motívu, resp. frázy. Využiť by sme mohli aj prechodový poltón medzi tónmi C – D – vyskúšajte aj to 🙂

 

Na článku sa stále pracuje 🙂

*

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*