Harmonizácia diatonickej durovej stupnice
V tejto časti si rozoberieme harmonizáciu diatonickej durovej stupnice – ionska – ionsky modus na princípe terciového systému, ktorý som rozoberal už v inom článku. Na obrázku nižšie vidíte túto stupnicu zobrazenú v notách aj TABoch, hranú nahor aj nadol:
Začneme tým, že si nad každým tónom stupnice vytvoríme diatonickú terciu (nad každým dvojhlasom vidíte kvalitatívne pomenovanie intervalu – m.3 = malá tercia, v3 – veľká tercia). Dvojhlasy opäť vidíte – nahor aj nadol):
Pridáme ďalšiu terciu a vytvoríme trojzvuky – kvintakordy (nad každým trojzvukom vidíte akordovú značku zodpovedajúcu príslušnému notovému zápisu – nahor aj nadol):
Pridáme ďalšiu terciu pre vytvorenie septakordov – štvorzvukov. (nad každým septakordom vidíte akordovú značku zodpovedajúcu príslušnému notovému zápisu – nahor aj nadol):
Uvedené príklady v rámci trojzvukov – kvintakordov a štvorzvukov – septakordov sú v základom tvare. Každá tónina tonálnej harmónie je zložená z akordov zharmonizovanej stupnice, ktoré sa riadia kadenčným princípom vzťahov troch hlavných kvintakordov – tóniky, subdominanty a dominanty.