INTERVALY
Na gitare určuje veľkosť najmenšieho výškovo rozdielneho intervalu vzdialenosť jednej polohy, teda vzdialenosť od pražca k najbližšiemu susednému pražcu nahor alebo nadol. Táto vzdialenosť predstavuje jeden poltón. Od pražca k pražcu sa postupne posúvame vždy o jeden poltón.
Rovnako, veľkosť intervalu na gitare určuje počet poltónových vzdialeností na strune i medzi strunami. Ak sa bližšie pozrieme na tónovú sústavu a sledujeme výškové odstupy medzi jednotlivými tónmi, zisťujeme rôzne vzájomné vzdialenosti. Každý tón má oproti ďalšiemu tónu v tónovej sústave určitý, tzv. výškový odstup – rozdiel. Výškovými odstupmi (pomermi kmitočtov) v tónovej sústave sa zaoberá náuka o intervaloch.
Interval je výšková vzdialenosť dvoch tónov. Z fyzikálneho (akustického) hľadiska je to vzájomný pomer počtu ich kmitov. Je daný pomerom ich kmitočtov, nie ich rozdielom!
V zásade rozlišujeme intervaly vrchné alebo spodné a melodické alebo harmonické.
1) podľa smeru tvorenia od základného tónu: vrchný a spodný interval:
2) podľa toho, či znejú 2 tóny súčasne alebo za sebou: harmonický a melodický interval:
3) harmonický interval môže náš sluch dráždiť alebo môže pôsobiť upokojujúco. Na základe toho rozlišujeme intervaly: konsonantné (ľubozvučné), disonantné (neľubozvučné).
4) podľa príslušnosti ku škále určitej stupnice: doškálne alebo nedšokálne.
Niekoľko príkladov:
- tón g patrí do kály C dur c-g = dokálny interval.
- tón fis patrí do kály D dur d-fis = dokálny interval.
- tón dis nepatrí do kály G dur g-dis = nedokálny interval
5) ak sú intervaly rovnako znejúce, ale inak sa zapisujú do notovej osnovy = enharmonické.
6) podľa toho či presahujú alebo nepresahujú oktávu sú základné (prima až oktáva) alebo rozšírené.
Intervaly určujeme:
a) podľa reálnej vzdialenosti dvoch tónov sluchom (jej veľkosť vyjadrujeme počtom poltónov), preto ich voláme reálne intervaly.
b) podľa notopisnej vzdialenosti medzi dvojicou tónov. Takto vyjadrené intervaly nazývame nominálne intervaly (intervaly podľa mena v notopise).Nominálne intervaly označujeme arabskými číslicami a menujeme latinskými radovými číslovkami podľa vzdialenosti od prvého tónu stupnice k jednotlivým stupňom.
Mohli sme si všimnúť, že v obidvoch prípadoch išlo o durovú stupnicu (v tomto prípade C dur) stúpajúcu a klesajúcu.
Intervaly teda určujeme (vyvodzujeme) zo stúpajúcej a klesajúcej durovej stupnice. Keď porovnáme veľkosť intervalov toho istého mena čo do počtu poltónov zistíme, že niektoré intervaly majú v stúpajúcej i klesajúcej stupnici rovnaký počet poltónov (rovnakú reálnu hodnotu). Pozrime a overme si niektoré na klaviatúre:
Keby sme vo vzájomnom porovnávaní vrchných a spodných intervalov pokračovali, zistili by sme, že rovnaký počet poltónov majú prima, kvarta, kvinta, oktáva, preto ich nazývame čistými intervalmi.
Intervaly sekunda, tercia, sexta, septima majú v stúpajúcej durovej stupnici o 1 poltón viac ako v klesajúcej. V stúpajúcej stupnici sú preto veľké a v klesajúcej malé.
Zo stúpajúcej durovej stupnice vytvoríme intervaly čisté a veľké, z klesajúcej durovej stupnice čisté a malé. Pre označenie vzdialenosti a výrazov čistý, malý a veľký pouijeme v ďalšom zápise skratky: č.4. (čistá kvarta), v.3. (veľká tercia), m.6. (malá sexta)…
Prehľadné znázornenie nominálnych intervalov:
Poznanie intervalov, ich odvodenie a poloha na hmatníku je predpokladom k úspešnému pochopeniu vzniku a odvodeniu stupníc a akordov. Ide nielen o zvládnutie intervalov v teoretickej rovine, ale najmä o ich praktické využitie pri vyhľadávaní stupníc, akordov a ich nájdenie na hmatníku gitary. Práve poznanie intervalových vzdialeností veľmi urýchli proces zistenia a praktického využitia stupníc a akordov v praxi.
*
Linky na všetky základné témy o intervaloch:
odvodenie základných intervalov
rozšírený (zložený) interval – nona
rozšírený (zložený) interval – decima
rozšírený (zložený) interval – undecima
rozšírený (zložený) interval – tercdecima
rozšírený (zložený) interval – kvartdecima
rozšírený (zložený) interval – kvintdecima
INTERVALY (ENG)
https://www.dolmetsch.com/musictheory12.htm