Kadencia a hlavné harmonizačné funkcie
Kadencia je uplatnenie sledu harmonických funkcií (spojenie akordov) v poradí S-D-T. Ide teda o autentický celý záver zosilnený predchádzajúcou subdominantou. Kadencia je aj virtuózna časť hudobnej skladby pre sólový nástroj, v ktorej interpret predvedie svoju technickú zručnosť a vyspelosť bez sprievodu. Pôvodne bola sólistami improvizovaná, ale od čias L. v. Beethovena je u komponovaná, najčastejie variačnou technikou.
Kadencia v trojhlasnej úprave
1. od toniky v základnom tvare (od kvintakordu):
Popis vyššie uvedeného rozpisu: Od toniky C dur v základnom tvare (c1 – e1 – g1) k subdominante F dur zadržiavame spodný spoločný tón „c1“ (a teda uplatnujeme 2. obrat – kvartsextakord F dur: c1 – f1 – a1). Postup od IV.stupňa k V. stupňu riešime 1. obratom (sextakord) kvintakordu G dur (h – d1 – f1). Návrat k tónike C dur je uplatnený cez vrchný poločný tón „g1“ – základný tvar C dur: c1 – e1 – g1, pričom citlivý tón v dominante (h1) smeruje nahor k tónickému „c1“.
2. od tonického sextakordu:
Popis vyššie uvedeného rozpisu: Od toniky C dur v 1. obrate (e1 – g1 – c2) k subdominante F dur zadržiavane vrchný spoločný tón „c2“ (a teda uplatnujeme základný tvar F dur: f1 – a1 – c2). Postup od IV.stupňa k V. stupňu riešime 2. obratom (kvartsextakord) kvintakordu G dur (d1 – g1 – h1). Návrat k tónike C dur je uplatnený cez spoločný (stredový) tón „g1“ (sextakord C dur: e1 – g1 – c2, pričom citlivý tón v dominante (h1) smeruje nahor k tónickému „c2“.
3. od tonického kvartsextakordu:
Popis vyššie uvedeného rozpisu: Od toniky C dur v 2. obrate – kvartextakord (g1 – c2 – e2) k subdominante F dur zadržiavane spoločný (stredový) tón „c2“ (a teda uplatnujeme 1. obrat – sextakord F dur: a1 – c2 – e2). Postup od IV.stupňa k V. stupňu riešime základným tvarom kvintakordu G dur (g1 – h1 – d2). Návrat k tónike C dur je uplatnený cez spodný spoločný tón „g1“ (na 2. obrat = kvartsextakord C dur: g1 – c2 – ce2), pričom citlivý tón v dominante (h1) smeruje nahor k tónickému „c2“ (v damom pprechode stredné tóny h1 – c2).
Súbor hlavných akordov v každej tónine (základný akord = Tónika, IV.stupeň = Subdominanta a V.stupeň Dominanta), ktorými sa už dá kompletne harmonizovať (podložiť jednoduchú pieseň harmóniou – akordami). Tvorí ich súbor troch základných akordov, postavených na I., IV. a V. stupni stupnice = hlavné kvintakordy (ak pracujeme s trojzvukmi). Na každom stupni stupnice môžeme vytvoriť terciovým spôsobom akordy, trojzvuky, štvorzvuky, päťzvuky, šesťzvuky aj sedemzvuky. Pre nás majú význam hlavne trojzvuky (trojhlasy – kvintakordy) a štvorzvuky (štvorhlasy – septakordy).
V notovej osnove nižšie sú vľavo rozpísané trojzvuky od I. po VII. stupeň, pričom VIII. stupeň už predstavuje opakovanie I. stupňa ale o oktávu vyššie, takže sa sústredíme na I. až VII. stupeň. V pravej časti notovej osnovy sú rovnakým spôsobom rozpísané septakordy (štvorzvuky) a pod notovou osnovou je tabuľka popisujúca celú situáciu aj vzniknuté akordy na jednotlivých stupňoch.
Tónika (T = Tonika = tonic) je I. stupeň v stupnici. Tónika tvori základný ton stupnice resp. tóniny, na ktorom stoji základy akord tóniny. Tonika vyvoláva pocit kľudu, pokoj v harmónii. Tónika je akord, ktorým sa skladba začína a tiež v tomto akorde končí, je to akord pokoja v ňom sa všetko napätie upokojí a všetok pohyb končí.
Subdominanta (S = Subdominanta = Subdminant) – hovori sa jej aj spodná dominanta. Označuje stvrtý tón – IV. stupeň diatonickej stupnice alebo súzvuk na ňom postavený. Subdominanta sa nazýva preto, lebo je v rovnakej vzdialenosti pod tónikou v akej je dominanta nad ňou – v intervale čistej kvinty. Medzi tónikou a subdominantou je vzdialenosť čistej kvarty. Spolu s tónikou a dominantou tvorí základné harmonické funkcie. Subdominanta je akord, ktorý vyžaduje ďalšie pokračovanie pohybu napr. do dominanty, alebo návrat do tóniky.
Dominanta (D = Dominanta = Dominant – dominujúci ton) V. stupeň v zharmonizovanej stupnici (môže byť vo forme ako kvintakord, septakord alebo nonový akord). Vyjadruje „pohyb“ a „pýta si“ aby za ním harmónia ešte pokračovala do kľudu – rozvinula sa do toniky. Dominanta je akord s najväčším napätím a vyžaduje návrat do tóniky.
Hlavným znakom pre dominanty je to, že sú rovnako vzdialené od tóniky, ale opačným smerom – subdominanta na piatom stupni dole, dominanta na piatom stupni hore.
Dominantný septakord (skratka DS) je jedným z najdôležitejších harmonických útvarov. Skladá sa z durového kvintakordu a malej septimy a rozvíja sa do tóniky. Medzi tónikou a dominantou je vzdialenosť čistej kvinty. Ak chcete prejsť na akordové hmaty kadencií v rôznych tóninách v durovej alebo molovej stupnici, kliknite na príslušné tlačidlo.
*
*
https://en.wikipedia.org/wiki/Tonic_(music)
https://en.wikipedia.org/wiki/Subdominant
https://en.wikipedia.org/wiki/Dominant_(music)