Basgitara – intervaly
Kompletné materiály k intervalom (teóriu) nájdete na tejto stránke: https://mojagitara.com/intervaly/ alebo si jednotlivé kapitoli môžete vylistovať tu:
Linky na všetky základné témy o intervaloch:
odvodenie základných intervalov
rozšírený (zložený) interval – nona
rozšírený (zložený) interval – decima
rozšírený (zložený) interval – undecima
rozšírený (zložený) interval – tercdecima
rozšírený (zložený) interval – kvartdecima
rozšírený (zložený) interval – kvintdecima
*
Pri 4-strunovej basovej gitare si pre priblíženie môžeme predstaviť hmatník gitary, na ktorom sú len štyri najhrubšie struny a aj tieto sú ladené v nižšej polohe. Skôr, ako si ukážeme nejaké základné basové rify (figury) prejdeme si polohy – umiestnenie intervalov na hmatníku basovej gitary v príkladoch na niektorých tónoch.
Na obrázku vidíte súvzťažnosť tónov (príklady), kedy ide o interval „čistej primy„:
jedná sa o ten istý tón – vyššie v príkladoch: „F – F“, „C – C“, „D – D“, „Eb – Eb“, „Ab – Ab“, „H – H“. Reálne zaznejú dva rovnaké tóny a sú odvodené od toho istého základu, to je čistá prima.
Ďalšie info k intervalu „PRIMA“ nájdete tu: https://mojagitara.com/prima/
*
Na obrázku vidíte súvzťažnosť tónov (príklady), kedy ide o interval „zväčšenej primy„:
Ide o 1/2-tónovú vzdialenosť ale porovnávame dva tóny, ktoré sú tvorené na tom istom stupňovom (tónovom) základe: „F – Fis“, „C – Cis“, „G – Gis“, „A – Ais“.
Ďalšie info k intervalu „PRIMA“ nájdete tu: https://mojagitara.com/prima/
*
Na obrázku vidíte súvzťažnosť tónov (príklady), kedy ide o interval „malej sekundy„:
Pri tomto intervale pozor a nemýliť si zväčšené primy a malé seknundy! Malá sekunda je vzdialenosť tiež 1/2-tónu, ale základ odvodenia je na susednom tóne, nie na tom istom. Príklady malých sekúnd na obrázku vyššie: “ F – Gb“, „C – Db“, „G – Ab“, „A – Hb“ (Hb = B).
Ďalšie info k intervalu „SEKUNDA“ nájdete tu: https://mojagitara.com/sekunda/
Dobre si pozrite nasledovný príklad na obrázku (príčom Fis = Ges, Cis = Des, Gis = As):
*
Na obrázku vidíte súvzťažnosť tónov (príklady), kedy ide o interval „malej tercie„:*
Šípky ukazujú smer odvodenia intervalov od nižšieho k vyššiemu tónu – malej tercii: „G – Hb“ (G-B), „C – Eb“, „D – F“, „E – G“, „A – c“. Toto je príklad malých tercií, ktoré nájdeme na susednej nižšie položenej strune.
Ďalšie info k terciám nájdete tu: https://mojagitara.com/tercia/
*
Na obrázku vidíte súvzťažnosť tónov (príklady), kedy ide o interval „veľkej tercie„:
Šípky ukazujú smer odvodenia intervalov od nižšieho k vyššiemu tónu – veľkej tercii: „F – A“, „C – E“, „G – H“, „H – d“. Toto je príklad veľkých tercií, ktoré nájdeme na susednej nižšie položenej strune.
Ďalšie info k terciám nájdete tu: https://mojagitara.com/tercia/
*
Na obrázku vidíte súvzťažnosť tónov (príklady), kedy ide o interval „čistej kvarty„:
Šípky ukazujú smer odvodenia intervalov od nižšieho k vyššiemu tónu – čistej kvate: „Eb – Ab“, „C – F“, „D – F“, „A – d“, „E – A“. Toto je príklad čistých kvárt, ktoré nájdeme na susednej nižšie položenej strune.
Ďalšie info ku kvartám nájdete tu: https://mojagitara.com/kvarta/
*
Na obrázku vidíte súvzťažnosť tónov (príklady), kedy ide o interval „čistej kvinty„:
Šípky ukazujú smer odvodenia intervalov od nižšieho k vyššiemu tónu – čistej kvinte: „Eb – Hb“(Eb – B), „C – G“, „A – E“. Toto je príklad čistých kvínt, ktoré nájdeme na susednej nižšie položenej strune.
Ďalšie info ku kvintám nájdete tu: https://mojagitara.com/kvinta/
*
Na obrázku vidíte súvzťažnosť tónov (príklady), kedy ide o interval „čistej oktávy„:
Farebná šípka ukazuje smer a spojenie tónov, ktoré spolu tvoria interval čistej oktávy. Ak zahráte najskôr nižší a potom príslušný vyšší tón v osminových dobách, zahrali ste DISCO BASS. Tu sú uvedené príklady čistých oktáv, ktoré by sme našli na „ob“ strune.
Viacej k intervalu „oktáva“ nájdete tu: https://mojagitara.com/oktava/
*