Tento článok je venovaný detailnejšiemu popisu niekoľkých príkladov paralelných stupníc. Na začiatok si pozrite túmu paralelnosť cirkevných stupníc. V tomto príklade si rozoberieme paralelnosť Ionska – Frygická a Aiolská:
Na obrázku vyššie sú zobrazené tóny aiolskej (diatonickej mol). Všimnite tóny, označené oranžovým lemom. Začínajú V.stupňom aiolskej mol (diatonická mol). Všetky ľavé horné indexy – čierno-biele, sledujú (popisujú) intervaly aiolskej mol a pravé horné indexy – farebné (pri tónoch s oranžovým lemom – výrazné) popisujú intervaly frygickej mol.
A – H – c – d – e – f – g (aiolska), c – d – e – f – g – a – h (ionska), e – f – g – a – h – c1 – d1 (frygicka mol)
Paralelné sú: Ionska od „C“ s Frygickou od „E“ (III.stupeň) a tiež s Aiolskou od „A“ (VI.stupeň). Celá rodina „cirkevných (modálnych) stupníc sú paralelné, pozri témy:
Druhým príkladom paralelnosti sú stupnice Harmonická mol od „A“ s Cigánskou dur španielskou od „E“ (V.stupeň).
Na obrázku vyššie sú zobrazené tóny harmonickej Všimnite tóny, označené oranžovým lemom. Začínajú V.stupňom harmonickej mol. Všetky ľavé horné indexy – čierno-biele, sledujú (popisujú) intervaly harmonickej mol a pravé horné indexy – farebné (pri tónoch s oranžovým lemom – výrazné) popisujú intervaly cigánskej dur španielskej, (je známa tiež pod nazvom perzská stupnica alebo Frygická dominantná stupnica (Phrygian dominant scale).
A – H – c – d – e – f – gis (harmonická mol), e – f – gis – a – h – c1 – d1 (cigánska dur španielska)
Detaily týchto stupníc:
Na téme sa pracuje 🙂