Odvodenie prirodzených stupníc cez čisté kvinty
Pozrime sa hlbšie na obrázok v tomto článku. Jednotlivé tóny sú farebne odlíšené podľa toho aký interval predstavujú. čísla nad nimi zobrazujú počet poltónov, ktoré obsahujú, vzhľadom na najnižší tón „C„. Ak postupne postavíme nad seba štyri čisté kvinty (vznikne prirodzená pentatonika), päť čistých kvínt (vznikne prirodzená hexatonika), a šesť čistých kvínt (vznikne prirodzená septatonika). Samozrejme takto odvodené tóny najskôr zoradíme podľa prirodzeného poradia.
Ako môžete vidieť, prirodzenou septatonikou nie je Ionska (diatonická dur) ale Lydický modus (lydická). Na obrázku označená hviezdička v oranžovom poli len označuje pokračovanie tónovej rady v ďalšou riadku nižšie.
*
Pre odvodenie prirodzenej pentatoniky sme potrebovali (viď z obrázku) prvé štyri čisté kviny:
„C – G“, „G – d“, „d – a“, „a – e1“.
Pre odvodenie prirodzenej hexatoniky sme potrebovali (viď z obrázku) prvých päť čistých kvínt:
„C – G“, „G – d“, „d – a“, „a – e1“, „e1 – h1“.
Pre odvodenie prirodzenej pentatoniky sme potrebovali (viď z obrázku) šesť čistých kvínt:
„C – G“, „G – d“, „d – a“, „a – e1“, „e1 – h1“, „h1 – fis2“.
*
Všetko vyššie uvedené, vysvetľuje názorný obrázok na klaviatúre piana:
Pre zaujímavosť si prečítajte článok o fibonacciho postupnosti na klaviatúre – tu – klikni sem!
prirodzená pentatonika, hexatonika a lydicka = prirodzená septatonika (pod nimi diatonická dur – ionsky mod)
v anglo – americkom značení Bb – B
*
Podobné a nadväzujúce témy nájdete na týchto linkách:
odvodenie-hlavnych-harmonickych-funkcii-tabulka
odvodenie-vedlajsich-harmonickych-funkcii-tabulka
harmonizacia-tvorba-akordov-terciovym-sposobom-tabulka/
akordove-vzorce-tabulka-vzorcov
paralelnost-modalnych-stupnic-tabulky
*