Podhalanská stupnica, kombinovaná lydicko-mixolydická
Kombinovaná lydicko-mixolydicka stupnica, nazývaná u nás podľa krajového použitia aj podhalanská stupnica má typické intervaly pre stupnice lydicka a mixolydicka. Táto stupnica obsahuje zväčšenú kvartu (4#) a malú septimu (7b). Ide o kombináciu lydickej a mixolydickej stupnice (módu) v tom zmysle, že sú v tejto stupnici použité typické stupne pre obidve stupnice. Z toho vyplýva, že táto kombinovaná stupnica obsahuje ako „zväčšenú kvartu“ (4#), ktorú obsahuje lydická stupnica, tak aj „malú septimu“ (7b), typickú pre mixolydický mód. Ide o kombinovanú durovú stupnicu (veľká tercia na III.stupni.)
Na hmatníku gitary môžete vidieť rozloženie tónov „C“ podhalanskej stupnice. Typické intervaly pre túto stupnicu (zväčšenú kvartu 4# a malú septimu 7b) som zvýraznil oranžovým lemom:
Polohy C kombinovanej lydicko-mixolydickej stupnice:
Hrajte stupnicu v rôznych postupoch (polohách, ktorých by mohlo byť aj viacej) podľa farieb. Pravý horný index určuje interval v stupnici. Vyskúšajte zahrať najskôr prstoklad kde je červená farba, potom kde je bledomodrá, potom zelená a nakoniec prstoklad so žltou farbou v najvyššej polohe:
Rozloženie tónov a prstoklady C lydicko-myxolydického modu (podhalanská), červená = základný tón, tyrkysová = (zväčšená) kvarta, žltá = (malá) septima (#246)
Lydicko-mixolydicky modus cv-001 (od „C“)
2 Comments