Harmonizácia melodickej mol vzostupnej
Predtým, ako si niečo povieme o harmonizácii melodickej mol vzostupnej pripomenieme si diatonicku mol stupnicu (aiolsky modus).
Zopakujme si tiež harmonickú mol a aj harmonizáciu harmonickej mol. Ak sa lepšie pozrieme na štruktúru harmonickej mol (na príklade nižšie od tónu a), vidíme 1/2-tóny medzi II. – III. a VII. – VIII. stupňom „h – c1“, „gis1 – a1“. Vidíme tiež 1 1/2 krok – „hiatus“ medzi VI. a VII. stupňom (tóny: f1 – gis1) – na obrázku nižšie.
Nespevný krok zväčšenej sekundy v harmonickej molovej stupnici (HA) teda odstránila melodická vzostupná molová stupnica (ME) zmenou VI. stupňa na veľkú sextu. Táto mení hiátus na krok veľkej sekundy medzi VI. a VII. stupňom. Tento tvar má melodická molová stupnica pokiaľ sa hrá vzostupne – nahor. Pri hre nadol (zostupne) sa hrá ako diatonická molová stupnica (aiolská). V notovej osnove vidíme vzostupnú melodickú molovú stupnicu:
Nižšie na obrázku v 10-takte vidíte vyobrazenú A melodickú mol vzostupnú s tónmi „fis“ v.6 (veľká sexta) na VI. stupni a „gis“ v.7 (veľká septima) na VII.stupni. V 11-takte vidíte zharmonizovaný (3-hlas) melodickej mol vzostupnej stupnice. Akordy na jednotlivých stupňoch: Ami – Hmi – C+ – D – E – Fismi5b – Gismi5b. V pravej časti vidíte vypísané tri hlavné kvintakordy (12-takt) na I. – IV. a V. stupni: Ami – D – E.
Nižšie na obrázku v 13-takte vidíte zharmonizovanú melodicku mol vzostupnú v 4-hlase s tónmi „fis“ v.6 (veľká sexta) na VI.stupni a „gis“ v.7 (veľká septima) na VII.stupni. V 14-takte vidíte septakordy na I. – IV. a V. stupni v harmonickej mol. Septakordy na jednotlivých stupňoch (13-takt): Amimaj7 – Hmi7– C7/5+ – D7 – E7 – Fismi7/5b – Gismi7/5b. V pravej časti vidíte vypísané septakordy (14-takt) na I. – IV. a V. stupni: Amimaj7 – D7 – E7.