Workshop: Od intervalu po improvizáciu
Po každej časti si uvedieme príklady od základného tónu „C“ (budem postupne doplňovať):
INTERVALY:
https://mojagitara.com/intervaly/
Interval je výšková vzdialenosť dvoch tónov. Z fyzikálneho (akustického) hľadiska je to vzájomný pomer počtu ich kmitov. Je daný pomerom ich kmitočtov, nie ich rozdielom! Odvodenie intervalov v základnej diatonickej rade (DR) tvorí základ pre pochopenie ich vzniku a stavby. Intervaly odvodené zo základnej diatonickej rady (c – d – e – f – g – a – h – c1) sa nazývajú pôvodné intervaly.
Dôležité:
Pri správnom a presnom odvodení intervalov berieme do úvahy dve veci:
1/ vzdialenosť v stupňoch pričom „c“ = I. stupeň (základný tón stupnice), „e“ je II.stupeň stupnice, „g“ je V.stupeň stupnice, „c1“ je VIII. (I.) stupeň stupnice. Tak potom interval medzi „C – c“ je čistá prima, medzi „c – e“ je veľká tercia, medzi „c – g“ je čistá kvinta, medzi „c – c1“ je čistá oktáva (pozri odvodenie intervalov – nižšie).
2/ počet poltónov „medzi tónmi, ktoré tvoria nejaký interval. Preto sa stretneme aj s takýmito prípadmi (a je ich oveľa viacej) – toto sú len príklady pre pochopenie problematiky:
interval medzi „c – cis“ je zväčšená prima, pretože porovnávané tóny majú rovnaký základ (c) ale je medzi nimi výškový rozdiel 1-poltón..
interval medzi „c – des“ je malá sekunda, pretože porovnávané tóny sú susedné stupňe (c = I.stupeň, des = II. stupeň) a je medzi nimi len 1-poltón.
interval medzi „c – e“ je veľká tercia, pretože porovnávané tóny sú ob-susedné stupňe (c = I.stupeň, e = III. stupeň) a výškový rozdiel sú 4-poltóny.
interval medzi „c – eis“ je zväčšená tercia, pretože porovnávané tóny sú stále ob-susedné stupňe (c = I.stupeň, eis = III. stupeň) ale výškový rozdiel je už 5-poltónov, čo sa zhoduje s intervalom čistej kvarty: „c – f“ (pri nej je ale vzdialenosť v stupňoch 4, nie 3 ako tomu je u tercii.
Detailnejšie to popisuje táto tabuľka:
https://mojagitara.com/zakladne-intervaly/
https://mojagitara.com/odvodenie-zakladnych-intervalov/
https://mojagitara.com/zakladne-intervaly-popis-ovdodenie-priklady-1cast/
https://mojagitara.com/zakladne-intervaly-popis-odvodenie-priklady-2cast/
https://mojagitara.com/rozsirene-intervaly/
https://mojagitara.com/vertikalne-rozlozenie-intervalov-na-hmatniku-gitary/
https://mojagitara.com/horizontalne-rozlozenie-intervalov-na-hmatniku-gitary/
https://mojagitara.com/obraty-zakladnych-intervalov/
https://mojagitara.com/konsonantne-a-disonantne-intervaly/
https://mojagitara.com/cvicenie-zakladnych-intervalov-noty-taby2/
https://mojagitara.com/intervaly-do-hlbky-priklady-odvodenia/
https://mojagitara.com/zakladne-intervaly-v-chromatickej-stupnici/
https://mojagitara.com/vyuzitie-intervalov-co-si-treba-pamatat/
STUPNICE
https://mojagitara.com/odvodenie-prir-stupnic-cez-c-kvinty/
https://mojagitara.com/pentatoniky/ (prirodzená pentatonika, bluesova – molová pentatonika)
https://mojagitara.com/pentatonicka-os-pentotinic-axis/
https://mojagitara.com/paralelne-pentatoniky-a-ich-porovnanie-od-rovnakeho-zakladu/
https://mojagitara.com/hexatoniky/ (bluesova hexatonika)
https://mojagitara.com/septatoniky-modalne-sedemtonove-stupnice/ (harmonická a melodická mol, podhalanská, cigánska dur španielska)
https://mojagitara.com/diatonicka-rada/
https://mojagitara.com/modalne-stupnice-v-zakladnej-polohe/
https://mojagitara.com/porovnanie-modalnych-stupnic-od-rovnakeho-zakladu/
https://mojagitara.com/odvodenie-najpouzivanejsich-stupnic/
https://mojagitara.com/intervalove-vzorce-najpouzivanejsich-stupnic/
https://mojagitara.com/sprievodca-intervaly-stupnice-akordy-kadencie/
https://mojagitara.com/modalne-stupnice-na-hmatniku-gitary-anglo-americke-znacenie/
https://mojagitara.com/komplexna-tabulka-c-diatonicka-dur-intervaly-akordy-harmonizacia/
https://mojagitara.com/podrobny-sprievodca-stupnicami/
AKORDY
https://mojagitara.com/akordy/
https://mojagitara.com/harmonizacia-tvorba-akordov-terciovym-sposobom-tabulka/
https://mojagitara.com/intervaly-v-akordoch/
https://mojagitara.com/kvintakordy-trojzvuky/
https://mojagitara.com/zaklady-tvorby-a-urcovania-akordov-hmatnik-gitary/
https://mojagitara.com/4-typy-zakladnych-kvintakordov-priklad-na-hmatniku/
https://mojagitara.com/kvintakordy-detailne-vyskove-transpozicie-obraty/
https://mojagitara.com/septakordy-stvorzvuky/
https://mojagitara.com/odvodenie-zakladnych-septakordov-z-kvintakordov/
https://mojagitara.com/?s=septakordy
https://mojagitara.com/nonove-akordy-patzvuky/
https://mojagitara.com/?s=nonove+akordy
https://mojagitara.com/?s=odvodenie+akordov
https://mojagitara.com/tvorba-akordov-v-priklade-od-c/
https://mojagitara.com/akordove-vzorce-tabulka-vzorcov/
https://mojagitara.com/akordove-znacky/
HARMÓNIA A HARMONIZÁCIA
https://mojagitara.com/harmonia-a-harmonizacia/
https://mojagitara.com/odvodenie-hlavnych-harmonickych-funkcii-tabulka/
https://mojagitara.com/odvodenie-vedlajsich-harmonickych-funkcii-tabulka/
https://mojagitara.com/akordove-kadencie-po-kvintach-nahor-v-diatonickej-dur/
https://mojagitara.com/akordove-kadencie-po-kvartach-nahor-v-diatonickej-dur/
Pri molových stupniciach môže na V.stupni (dominanta) pri harmonizácii vychádzať molový alebo durový resp. dominantný septakord, záleží od typu molovej stupnice o akú ide (aiolska, harmonická mol, melodická mol).
https://mojagitara.com/akordove-molove-kadencie-po-kvintach-krizikove/
https://mojagitara.com/akordove-molove-kadencie-po-kvartach-beckove/
Jednoduchý príklad harmonizácie: https://mojagitara.com/priklad-harmonizacie-v-c-dur_/
https://mojagitara.com/s-a-l-stupnicovo-akordovy-list/
https://mojagitara.com/s-a-l-stupnicovo-akordovy-list-manual-s-prikladmi/
IMPROVIZÁCIA
https://mojagitara.com/category/hudobna-teoria/melodia/
https://mojagitara.com/solovanie-na-4-tony-hmatnik/
https://mojagitara.com/improvizacia-pouzitie-pentatonikoveho-riffu/
https://mojagitara.com/vseobecne-zaklady-improvizacie-1-cast/
https://mojagitara.com/typy-prstokladov-na-gitare/
https://mojagitara.com/tony-akordov-v-kontexte-melodie-akordov/
https://mojagitara.com/category/hudobna-teoria/improvizacia/
OSTATNÉ
https://mojagitara.com/tag/rebusy-a-ulohy/
Na téme sa pracuje 🙂